zaterdag 14 december 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 14-12: Steense Rattenloop Sint Jansteen
zo 15-12: 14e Spark marathon Spijkenisse
za 21-12: 20e Aagtekerke Run
za 21-12: 2e IGA Natuurloop Axel
do 26-12: 18e Kerstloop Dishoek
vr 27-12: Snertloop Arnemuiden
za 28-12: Eindejaarscross Axel
di 31-12: 39e Sylvestercross Soest
di 31-12: Tankloop Westkapelle
di 31-12: 2e Natuurloop Nieuwvliet
za 04-01: Jeff Thuy Memorial Heikant
za 04-01: 34e Schelphoekloop Kruiningen
za 04-01: 59e Wallenloop Goes
zo 05-01: Scheidsrechtersloop Vlissingen
za 11-01: Berlaerloop Koewacht
za 11-01: 48e Deltacross Westenschouwen
zo 12-01: 48e Halve van Egmond
za 18-01: Dow trimloop Terneuzen
Recente uitslagen meer uitslagen
za 07-12: 27e Inkelcross Kruiningen
zo 01-12: Jules Unlimitedloop Breskens
za 30-11: Scheldesportloop Terneuzen (105)
za 30-11: Grand Slam Vlissingen
zo 24-11: 20e Zakloop Nisse (527)
za 23-11: 34e Elderschanscross Aardenburg (107)
za 16-11: 19e Hobbeldebobbelloop Zoutelande (345)
za 16-11: Juul Van De Walleloop Nieuw-Namen (95)
zo 10-11: Natuurloop Cadzand-Bad (73)
za 09-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (105)
za 09-11: 52e Mosselloop Westenschouwen (324)
za 02-11: 34e Moerschanscross Hulst (109)
za 02-11: Appelloop Axel (94)
 

Hardlopen als een dressuurpaard


donderdag 3 oktober 2019 - Auteur/Bron: Jan Roose

Worden hardloopblessures veroorzaakt door een bepaalde loopstijl? Moet je veel aan iemands loopstijl veranderen? In de ruim 55 jaar dat ik aan hardlopen doe, heb ik me nooit echt druk gemaakt over mijn manier van lopen. Als ik foto’s bekijk, ziet het er eufemistisch gezegd niet geweldig uit. De laatste jaren wordt dat alleen maar minder. Heeft m.i. ook met de geringe snelheid te maken, zodat het net is of ik stilsta en alleen met mijn armen zwaai. Toen ik nog wel een beetje snelheid kon ontwikkelen was mijn loopstijl echter ook niet het toonbeeld van een “mooie hardloper”.

Mijn voeten stonden iets naar buiten op de bekende 10 voor 2 stand ( of 10 over 10 als u wilt ). Ik had daardoor blijkbaar een beetje gecompliceerde afrolbeweging, maar dat hinderde me echt niet. Met de begrippen hiellander, voorvoetlander of middenvoetlander heb ik me nooit bezig gehouden. Als mijn voeten in de schoenen maar goed konden afwikkelen was dat voor mij voldoende. Ik bedoel dan een soort rollende beweging, zonder dat de voet geblokkeerd werd door het materiaal of de vorm van de schoen. Op mijn eerste hardloopschoenen was dat geen enkel probleem en later op de meeste wedstrijdschoenen ook niet. Bij trainingsschoenen met allerlei steunen en ander materiaal werd het echter minder. Dat liep niet lekker. Je moest als het ware forceren.

Toen mijn rechtervoet na een ongeluk redelijk gehavend uit de strijd kwam, stonden mijn voeten op een soort 10 voor 12 stand. De rechtervoet wijst altijd recht naar voren en in het begin moest ik oppassen om niet tegen mijn linkervoet aan te schoppen. Ondanks deze kleine handicap bleef ik op dezelfde soorten schoenen lopen en tot 3 jaar geleden was ik nooit langdurig geblesseerd. Mijn huidige blessure steek ik ook niet op mijn hardloopstijl of het schoeisel, maar vooral op slijtage.

Het hardlopen is de laatste tientallen jaren veranderd. Er zijn andere soorten “wedstrijden” gekomen, de trainingsaanpak is veranderd, bij de hardloopschoenen komt er elke jaar een nieuwe wonderschoen en hardlopers moeten eerst technisch goed leren lopen. Zelfs als ze nog geen 2 km achter elkaar in een redelijk tempo kunnen afleggen, wordt er al gehamerd op de loopstijl. Dat ze wijzen op echte fouten, zoals te veel springen of je armen niet mee laten bewegen vind ik prima. Maar waarom leren ze hardlopers aan om te lopen als een soort dressuurpaard?

Vorige week was ik even bij de heropening van de atletiekbaan in Goes en dan zie ik groepen tieners bij het inlopen allemaal met een in mijn ogen onnatuurlijke loopstijl, waarbij ze overdreven op voor- of middenvoet landen. Ik zie dat ook bij veel nieuwkomers ( geleerd op de hardloopcursus? ) bij de wedstrijden, terwijl hun snelheid niet echt hoog is. En tegelijkertijd lees en hoor ik over behoorlijk veel hardlopers met blessures aan achillespezen, kuiten en voeten. Dan vraag ik me toch af of daar geen verband tussen zit, omdat het dikwijls atleten zijn met deze loopstijl.

Deze manier van hardlopen, die in de vakliteratuur met verschillende namen wordt genoemd, moet in theorie blessures voorkomen. Hoe is het dan te verklaren dat een toploper als Haile Gebrselaissië, die bij baanwedstrijden over 5 en 10 km met zijn natuurlijke loopstijl ( of was dat ook aangeleerd ) redelijk op de voorvoeten landde, eerst moest leren meer op de hiel te landen om een succesvolle marathonloper te worden. Mijn boerenverstand zegt: “Hoe hoger de snelheid, des te meer de neiging naar landen op de voorvoet en omgekeerd”. Kijk maar naar sprinters, maar je moet er toch niet aan denken om in die loopstijl een marathon te moeten lopen.

Blessures voorkomen kan bijna niet. Sommige personen zijn lichamelijk gewoon ongeschikt om langdurig hard te lopen. Je kunt het aantal blessures wel beperken als je zorgt dat het lichaam niet te eenzijdig wordt belast. Breng variatie aan: in je training, in je tempo, in je wedstrijden, loop niet altijd op dezelfde schoenen, loop niet altijd op dezelfde ondergrond, let op pasfrequentie en kort bodemcontact, om maar een paar zaken te noemen. En verspil niet te veel tijd aan allerlei oefeningen in de marge. Benut deze tijd om echt te trainen. Te veel trainen veroorzaakt blessures, maar te weinig trainen ook!!!

Reacties
Best een interessant onderwerp. Ik denk: techniek maakt snelheid. Dus hoe langer de afstand hoe minder techniek van belang is. Dat geldt voor veel sporten denk ik. Bij schaatsen zie je op de sprintafstanden meer stylisten dan op de lange afstanden. Zelfs bij fietsen zie je dat de wijze waarop sprinters op de fiets zitten in de sprint, veel meer een rol speelt dan de wijze waarop klimmers (lang fietsen op lage snelheid) op de fiets zitten.

Looptechniek en blessurepreventie is al veel over geschreven en gezegd. Ik denk dat met name rompstabiliteit helpt om blessures te voorkomen. En ja, ieder gestel is anders en ieder lijf reageert anders op belasting en inspanning. Heel veel willen sleutelen aan techniek bij lopers die geen hoge snelheid hebben moet je denk ik mee oppassen, want dat kan juist blessures veroorzaken. Tenzij je bij oefeningen de focus legt op rompstabiliteit. Daar kun je denk ik blessures mee voorkomen. En minder blessures geeft meer plezier.
Martijn de Kok - Heinkenszand - 07/10/2019 22:37:30


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: JARO Crossen 2011 – 2021..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
08-12: 31e Bruggenloop Rotterdam (85)
08-12: Marathon Vientiane (2)
marath Marius Besuijen (PR 2.43.21)3.21.23  M55
marath Ingrid Koene (PR 3.28.34)4.12.32  V55
01-12: Surpriseloop Halsteren (4)
10 km Ronald Geertse (PR 39.02)40.25  Mse
10 km Colin Harmsen Van Der Vliet (PR 40.41)43.47  M35
10 km Sjef Goris (PR 40.53)43.59  M55
5 km Jaco Rip (PR 19.32)19.42  M40
01-12: Montferland Run s-Heerenberg (1)
15 km Wouter Jansen (PR 46.47)48.30  Mse
24-11: Marathon San Sebastian (9)
17-11: Kievitloop Bergen op Zoom (7)
17-11: Marathon Kasterlee  (3)
17-11: 36e Zevenheuvelenloop Nijmegen (109)
17-11: Marathon Palermo (3)
11-11: Halve Marathon Deinze-Aalter  (5)
03-11: 14e Drechtstadloop Dordrecht (11)
03-11: New York City Marathon  (7)
03-11: Marathon Nice (1)
03-11: Marathon Porto (1)
27-10: 37e Marathon Brabant Etten-Leur (83)
27-10: Frankfurt Marathon  (1)
20-10: 44e Amsterdam Marathon  (24)
Atletiek Zeeland © 2019