donderdag 14 november 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 16-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht
za 16-11: 19e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
zo 17-11: 36e Zevenheuvelenloop Nijmegen
za 23-11: 34e Elderschanscross Aardenburg
zo 24-11: Warandeloop Tilburg
zo 24-11: 20e Zakloop Nisse
za 30-11: Grand Slam Vlissingen
za 30-11: Scheldesportloop Terneuzen
zo 01-12: Jules Unlimitedloop Breskens
za 07-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 07-12: 27e Inkelcross Kruiningen
za 14-12: Steense Rattenloop Sint Jansteen
zo 15-12: 14e Spark marathon Spijkenisse
Recente uitslagen meer uitslagen
zo 10-11: Natuurloop Cadzand-Bad
za 09-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (105)
za 09-11: 52e Mosselloop Westenschouwen
za 02-11: 34e Moerschanscross Hulst (109)
za 02-11: Appelloop Axel (94)
za 26-10: Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (78)
za 26-10: 8e Stelleplascross Heinkenszand (76)
za 19-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (121)
za 19-10: 58e Singelloop Middelburg (108)
za 05-10: Clingse Bosloop Clinge
za 05-10: 17e Kustmarathon Zoutelande (1421)
 

MRT training in de praktijk


vrijdag 6 september 2019 - Auteur/Bron: Jan Roose

Over de MRT training of te wel een duurloop met blokken van 3 of 5 km in het beoogde marathontempo heb ik een tijdje geleden al eens uitleg gegeven. Mijn voorstel om een paar van die trainingen centraal op poten te zetten, moest ik de eerste keer afblazen vanwege lichamelijk ongemak. Bij de volgende afspraak op 1 september kwamen 4 lopers naar Goes – Zuid om de theorie in de praktijk om te zetten. Maar 4, hoor ik jullie denken, bij de groepstrainingen voor de Kustmarathon zijn er ruim 100.

Ik kan jullie verzekeren dat 4 al een hele inspanning van me eiste om het goed te begeleiden. Eerst een parcours uitzetten van 3 km. Pijlen op de belangrijkste plekken en op elk kilometer een pilon of stuk tape op de weg. De eerste ronde meegefietst om zeker te zijn dat de juiste route werd gevolgd en dan vanaf het 1e blok proberen om de tijden op te nemen. Uiteraard kunnen de lopers dat zelf ook, maar ik moet kunnen ingrijpen als er te snel of te langzaam wordt gelopen. Bij deelname van 10 of meer lopers met een groot niveauverschil lukt dat zeker niet.

Bij de start had ik een tafel neergezet, waarop ze bidons konden zetten. Het voordeel van rondjes lopen. Je hoeft je drinken niet mee te nemen tijdens het lopen. Bij de rustige stukken kun je daar even stoppen, maar bij de tempoblokken is het kwestie van pakken, lopend drinken en bidon aan de kant gooien. En als goede begeleider moest ik de bidons dan weer op de tafel zetten. Voor 100 deelnemers zou dat niet lukken.

Bij deze 4 lopers is ook een niveauverschil, maar gelukkig voor mij handelbaar. Loper A gokt op een tijd net onder de 3 uur bij een normale marathon. Opdracht: tempo van 4.15 min/km, in dit geval blokken van 3 km in 12.45 minuten. Hij liep constant 12.30 minuten, dus dat zit wel goed. De lopers B en C willen tijdens de Kustmarathon ongeveer 3.30 uur lopen. Dat betekent een gewone marathon in ongeveer 3.10 uur of 4.30 min/km. Zij hadden het geluk samen te kunnen lopen, maar waarschijnlijk liepen ze daarom de beoogde 13.30 minuten voor blok 1 zo’n 20 seconden te snel. Ingrijpen dus en met 13.40 en 13.35 liepen ze daarna een prima tempo.

Loper D houdt het nog even voorzichtig met een gewenste tijd net onder de 4 uur tijdens de Kustmarathon. Aangezien hij de laatste tijd op de iets kortere afstanden laat zien meer in zijn mars te hebben, zijn we toch maar uitgegaan van 5 min/km. Dat is goed voor een gewone marathon in 3.31 uur en dan moet je in Zoutelande toch onder de 4 uur kunnen lopen. Hij deed dat keurig met 3 km blokken in 14.55, 14.55 en 14.50 minuten.

Alle lopers probeerden de rustige stukken van 2 km ongeveer 1 minuut per km boven dat tempo te lopen. In het begin heb je toch de neiging sneller te gaan, maar dat lukte steeds beter. In goed overleg besloten we om van het laatste blok een 5 km te maken en daar konden ze alle 4 hun tempo goed vasthouden. In totaal liep iedereen 24 km en ze vonden dat het “omgevlogen” was. Door de afwisseling lijkt de tijd sneller om te gaan, dan bij een rustige duurloop in een vlak tempo.

Op zondag 15 september om 10.00 uur komen ze weer naar Goes voor een MRT training. Deze keer met 3 blokken van 5 km en steeds 3 km rustig. Er wordt dan minstens 28 km afgelegd. Voor het gemak zet ik dan een ronde van 5 km uit: deze ronde + een extra lus. Zie je ook het nut van deze training in en wil je meelopen. Dat kan, maar laat het wel even weten ( jacroose@hetnet.nl ). Je krijgt dan nog de nodige details en we kunnen overleggen over het gewenste tempo. En op vrijdag 13 september kun je gewoon meedoen aan de stadsloop in Goes over 8 km.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
11-11: Halve Marathon Deinze-Aalter  (5)
halve Wim van Sparrentak (PR 1.14.32)1.20.47  M50
halve Maurice Steketee (PR 1.36.11)1.41.40  M35
halve John Guequierre (PR 1.17.01)1.51.07  M65
halve Hans Minnaard (PR 1.39.20)1.52.34  M55
halve Piet Beijer (PR 1.46.43)2.02.23  M70
03-11: 14e Drechtstadloop Dordrecht (11)
03-11: New York City Marathon  (7)
marath Floris Willeboordse (PR)2.30.01  Mse
marath Jorim de Boks (PR 2.54.08)2.55.42  Mse
marath Jesse Beijer (PR)2.59.35  Mse
marath Robert Carol (PR 3.15.57)3.47.58  M55
marath Suzanne van Elsacker (PR)3.54.18  Vse
marath Jan-Willem Roelse (PR 3.41.04)3.58.06  Mse
marath Wim Dingemanse (PR 3.06.11)4.10.28  M55
03-11: Marathon Nice (1)
marath Rudie Hogervorst (PR 3.41.38)3.50.19  M50
03-11: Marathon Porto (1)
marath Leendert van de Ven (PR 3.18.23)3.45.23  M55
27-10: 37e Marathon Brabant Etten-Leur (83)
27-10: Frankfurt Marathon  (1)
20-10: 44e Amsterdam Marathon  (24)
14-10: Kermisloop Putte (4)
13-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
13-10: Marathon Chicago (1)
13-10: 36e Marathon Eindhoven  (13)
13-10: 4 Mijl van Groningen  (2)
13-10: Marathon Köln  (2)
06-10: 34e Singelloop Breda  (35)
06-10: Loch Ness Marathon Inverness (5)
06-10: Marathon Perth (1)
06-10: Singelloop Utrecht (3)
28-09: Halve van Katwijk  (2)
22-09: 35e Dam tot Damloop Amsterdam (1)
22-09: Berenloop Beernem (10)
20-09: Track Meeting Wageningen (2)
Atletiek Zeeland © 2019