zaterdag 24 augustus 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 24-08: Allonsius Sport Meeting Huizingen
za 24-08: 33e Halve Marathon Westenschouwen
wo 28-08: Kreekloop Terneuzen
vr 30-08: 10e Kapelsedag Loop Kapelle-Biezelinge
vr 30-08: Track Meeting Utrecht
zo 01-09: 31e Tilburg Ten Miles
za 07-09: Baanwedstrijd Hulst
za 07-09: Bosse Pielenloop Vogelwaarde
za 07-09: 13e Kustloop Vrouwenpolder
vr 13-09: Avondbaanwedstrijd Vlissingen
vr 13-09: 24e Stadsloop Goes
za 14-09: d'Ossekoppenloop Ossenisse
zo 15-09: Dwars Door De Zwingeul Cadzand-Bad
vr 20-09: Wemeldingeloop
za 21-09: Halve Marathon van Tholen
za 21-09: Bamisrun Kloosterzande
zo 22-09: 2e Vaart van Vlissingen
zo 22-09: 35e Dam tot Damloop Amsterdam
zo 22-09: 3e Kraaieloop Lewedorp
za 28-09: Ten Miles Philippine
za 28-09: 16e Tielemanloop Middelharnis
Recente uitslagen meer uitslagen
vr 23-08: Hardloop3Daagse Westenschouwen
za 10-08: 15 van Wolphaartsdijk (154)
vr 09-08: 35e Strandloop Ouddorp
di 06-08: 6e Zomerloop Zuidzande (103)
wo 31-07: 82e Boulevardloop Vlissingen (290)
di 30-07: 5e Zomerloop Cadzand-Bad (104)
wo 24-07: 36e Bokaalloop Burgh-Haamstede (109)
di 23-07: 4e Zomerloop Groede (102)
wo 17-07: 40e Stratenloop Westkapelle (192)
di 16-07: 3e Zomerloop Retranchement (87)
za 13-07: Ronde van Sint Kruis (37)
wo 10-07: 9e Sportvissersloop Yerseke (250)
 

Mijn naam is haas en ik weet…..


woensdag 17 juli 2019 - Auteur/Bron: Jan Roose

In het hardlopen is een haas een bekend verschijnsel. Een haas of gewoon een gangmaker is een loper, die niet voor eigen kansen loopt. Hij of zij offert zich op voor een andere atleet door een bepaald tempo te lopen en hem/haar uit te wind te houden, zodat de ander een snelle tijd kan neerzetten. Op de atletiekbaan bestond dit al langer en gewezen Europees kampioen 800 meter Bram Som heeft er tegenwoordig een voltijdse baan aan. Op den duur heeft het “’hazen” ook bij de marathons en andere wegwedstrijden zijn intrede gedaan.

Dit hazen of pacen is wel gebonden aan enkele regels. Zo mag niet het bijna complete deelnemersveld uit hazen bestaan met maar 1 deelnemer die uiteindelijk de finish bereikt. Het is pas een wedstrijd als er 3 atleten finishen. Een haas mag zich na gedane arbeid niet een ronde laten afzakken of even het strijdperk verlaten om daarna opnieuw kopwerk te gaan verrichten. De pogingen van tegenwoordig om een marathon onder de 2 uur te lopen zijn om die redenen niet geldig. Bij grote marathons zie je soms veel hazen, maar die zijn dan weer verdeeld over verschillende groepen en dat mag wel.

Ook de mindere hardlopers maken tegenwoordig gebruik van een “pacemaker”. Dat is dan een ervaren hardloper, die een groep lopers op sleeptouw neemt om bijvoorbeeld een tijd van 3.15 uur, 3.45 uur of 4.15 uur te lopen. Deze ervaren loper weet precies hoe snel er per km gelopen dient te worden en waakt er voor dat er te snel of te langzaam gelopen wordt. Ze proberen van begin tot eind zo vlak of gelijkmatig mogelijk te lopen en op een normaal parcours en bij normale weersomstandigheden kan dat. In de praktijk zie je echter bij de doorsnee lopers meestal een oplopend schema.

Nu hoor ik dat de Kustmarathon op 5 oktober ook van dit soort hazen in gaat zetten. Blijkbaar weet de nieuwe voorzitter veel van organiseren, maar van hardlopen heeft hij volgens mij weinig kaas gegeten of is het idee van een ander. Het inzetten van deze hazen wordt door de organisatie van de Kustmarathon m.i. behoorlijk onderschat. Een haas of pacer bij de Kustmarathon is zinloos en zeker als de haas geen ervaring heeft. Bij de Kustmarathon moet je al uitgaan van een tijd 10 á 15 % boven de tijd van een normale marathon, dus voor snelle tijden bij de koplopers hoef je het niet te doen.

Maar ook pacen voor groepen van 3.30 uur, 4 uur, 4.30 uur enz. is bijna onmogelijk. Je moet dan wel een erg ervaren hardloper hebben, die de groep leidt en hebben ze die. De pacer moet natuurlijk zelf de afstand gemakkelijk in die tijd kunnen lopen. Op dit parcours kun je sowieso geen gelijkmatig tempo lopen. Op het strand kun je nog geluk hebben met het tij, maar zeker in de duinen zal het tempo drastisch zakken. Wie bijvoorbeeld in de Kustmarathon een eindtijd net binnen de 4 uur wil scoren, kan niet uitgaan van de rekensom 2 x 2 = 4. M.a.w. je kunt niet verwachten dat je op dit parcours na bijna 2 uur door kan komen op de halve marathon en vervolgens nog een keer 2 uur zal lopen over de volgende 21 km. Eigenlijk moet je trainen, zoals voor een normale marathon in minimaal 3.40 uur. Vervolgens moet je bij het halve marathonpunt zeker in 1.45 á 1.50 uur doorkomen, want op het 2e deel verlies je veel tijd. Maar bij 1.45 uur over de halve marathon lopen deze hardlopers al tegen hun limiet.

Pin me niet vast op al deze cijfertjes, want per individu zal er wel verschil zijn. Ik ga uit van wat ik in de praktijk zie. Zoals ik al eens eerder geschreven heb, kennen veel hardlopers hun mogelijkheden maar ook hun beperkingen niet. Je moet in de aanloop naar de marathon niet alleen trainen, maar ook regelmatig aan een wedstrijd meedoen om te kijken of je beoogde eindtijd realistisch is. Zelfs toplopers vergeten dat dikwijls. Ze “gaan” dan voor een marathon onder de 2.10 uur, maar hun recente 10 km en halve marathon gingen “slechts” in respectievelijk 28.45 minuten en 1.03.30 uur en dan is dat eigenlijk onmogelijk. Dat geldt ook voor de limiet van 6 uur, hoewel ik geen voorstander ben van marathons in dit soort tijden. Deze limiet van 6 uur betekent bij een gewone marathon minimaal 5.30 uur en dan moet je bij een testloop over de halve marathon toch zeker onder de 2.30 uur lopen. Probeer dat eerst maar eens in Haamstede 6 weken voor de Kustmarathon.

Dat geldt natuurlijk ook voor andere tijden. Ruim de helft van de deelnemers haalt geen 10 km/uur of te wel 4.13 uur. Wie dat wel wil halen moet nog maar een keer het eerste voorbeeld lezen. Om onder de 3.30 uur te scoren in de Kustmarathon moet je al gaan denken aan lopers van het niveau 39 tot 41 minuten over 10 km. En ook de echt snelle loopsters en lopers moeten rekening houden met het nodige verval. De winnaar van vorig jaar noteerde 2.34 uur, maar een paar weken later liep hij op een gewoon parcours 12 minuten sneller. Zijn PR is zelfs 2.12 uur.

Bij de Kustmarathon moet je snelle tijden vergeten en vooral lopen voor de sfeer en/of een goede klassering. Voldoende en verstandig trainen en je wedstrijd zo goed mogelijk indelen kan daarbij helpen. Of het lopen in een groep met een pacer dan de aangewezen weg is, betwijfel ik. Je kunt beter van te voren een uitgekiend raceschema maken en rekening houden met je recente resultaten, het weer en het parcours. Indien nodig kan ik je adviseren, maar garantie kan ik natuurlijk nooit geven. Wel een naslagwerk met schema’s en adviezen om het de volgende keer beter aan te pakken.

Wie in oktober overigens een snelle marathon wil lopen kan beter starten in Eindhoven, Amsterdam of Etten Leur om een paar bekende wedstrijden te noemen. Minder bekend, maar een aanrader is de marathon in het Duitse Essen. Ze hebben daar een parcours van ongeveer 18 km rond een meer. Dat betekent 2 ronden + een aanloop, maar het grootste voordeel is de goede beschutting op dit parcours. Welke marathon het ook wordt. Succes. Mijn naam is natuurlijk geen haas, maar Jan en …. Ik weet er in ieder geval iets van.

In ieder geval meer dan al die boekjestrainers, maar ook van sommige “toptrainers” lees ik soms onzinnige uitspraken of zijn ze verkeerd geciteerd. Zo staat er deze week op NL Running ( voorheen Losse Veter ) een interview met Guido Hartensveld, de trainer van TDR en dus ook van Michel Butter. Het gaat over het belang van de lange duurlopen en dat de recreant dat ook moet doen. Hij heeft het ook over de zogenaamde blokkentraining tijdens lange duurlopen, waarbij je een paar keer 3 of 5 km in het beoogde tempo van je marathon loopt. Niets op tegen, want ik adviseer dat ook. Overigens is dit concept niet van Guido, maar het komt uit het boek van Manfred Steffny.

Maar dan een opmerkelijke uitspraak over het te lopen tempo tijdens de gewone lange duurlopen: “Je moet 30 á 45 seconden per kilometer langzamer lopen dan het tempo van je 10 km”. Zoals het er staat, bedoelt hij de beste tijd over 10 km en dan is dat voor de meeste hardlopers wel erg snel en komen ze in de buurt van hun wedstrijdtempo voor de halve marathon en lopen ze soms sneller dan het wedstrijdtempo van de marathon. Ga maar na. Iemand van 45 minuten over 10 km loopt 4.30 minuten per km en zou een halve marathon in 1.38 uur ( 4.40 min/km ) en een hele marathon in 3.32 uur ( 5.02 min/km ) moeten kunnen lopen. Als je dan tijdens de training lange duurlopen in een tempo tussen 5 en 5.15 minuten moet lopen is dat wel erg tegen de limiet.

Weer typisch zo’n voorbeeld, waarbij de training van een topper wordt geprojecteerd op een recreant. Een toploper van bijvoorbeeld 27.30 minuten over de 10 km loopt inderdaad maar 15 seconden per km langzamer op een voor hem haalbare marathon. Dan is 30 á 45 seconden langzamer bij de lange duurlopen nog zeer comfortabel. Bij een loper van 50 minuten is dat verschil per km t.o.v. de marathon echter al 35 seconden en dan is de training ongeveer een wedstrijd.

Altijd te langzaam lopen zal geen zoden aan de dijk zetten, maar dit hou je natuurlijk ook niet lang vol. Kies dus een mooie tussenweg en die vind je o.a. in mijn aanpak. Test jezelf regelmatig over een exact gemeten 1000 meter. Loop bij duurlopen tot ongeveer 12 km 1 á 1,5 minuut langzamer per km en bij langere duurlopen 1,5 tot 2 minuten. Bij herstellopen, tussen de tempo’s dribbelen en bij het in – en uitlopen mag of eigenlijk moet het nog langzamer. Maar dat heb ik al eens gezegd.

Reacties
Ik zie er ook het nut niet van in. Volgens mij is de eindtijd nooit echt relevant op de kustmarathon, maar vooral de uitslag. Misschien een haas inzetten voor (bijvoorbeeld) de 50e plaats ÷-)
Martijn de Kok - Heinkenszand - 24/07/2019 22:05:10

Soms ben ik het met je eens, soms ook niet. In dit geval van pacers bij de KustMarathon ben ik het met je eens. Ik had gelijk soort gelijke gedachten als Jan. Ik zie er ook niet echt het nut van in, zeker niet voor 3.15 en 3.30, lopers die dat willen / kunnen lopen weten in de meeste gevallen zelf wel waar ze mee bezig zijn en die "vormen" zelf groepen. Vanaf 3.45 kan het wellicht nuttig zijn maar dan moet de pacer wel heel goede parcours kennis hebben. Het eerste stuk is eigenlijk gewoon een vlakke Halve Marathon deel 2 is gewoon loodzwaar. Neem mijzelf in 2018 eerste helft in 1.35.40 (pr op halve was toen 1.27.57) 2e helft in 1.48.07 een verval van "slechts" 0.12.27 en een eindtijd van 3.23.47.
Nu is het ook wel weer zo dat ik vrij individualistisch ben ingesteld en altijd mijn eigen plan trek, meestal werkt dat, denk dat de meeste trainers mijn aanpak "onconventioneel" zullen noemen of wellicht zelf "gekkenwerk" maar goed "That's Me".
Maar goed Pacers op de KM voor eindtijden onder de 3.30.00 daar zie ik het nut niet echt van in, voor eindtijden vanaf 4.00.00 kan het wellicht nuttig zijn mits de lopers zelf goed weten wat ze wel en niet kunnen (overschatting is bij velen aan de orde heb ik wel eens het idee) en ze dan ook bij de juiste pacer aansluiten.
Lion Baas - Vlissingen - 20/07/2019 11:30:31


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
22-08: Baanwedstrijd Rotterdam ( 2)
800 m Mees Verbrugge (PR)2.04.70  JoB
800 m Jarno Kooijman (PR)2.06.09  Mse
17-08: Meeting voor Mon Kessel-Lo ( 3)
1500 m Wouter Verstraate (PR)4.08.24  Mse
1500 m Paavo de Leng (PR)4.12.64  JoA
1500 m Marijke de Visser (PR 4.15.55)4.23.55  Vse
09-08: Track Meeting Utrecht ( 2)
03-08: Memorial Rasschaert Ninove ( 1)
27-07: Internationaal Antwerps Atletiekgala Merksem ( 4)
26-07: NK baan Senioren Den Haag ( 8)
21-07: Gentse Feesten Meeting 2)
13-07: Guldensporenmeeting Kortrijk ( 2)
12-07: Track Meeting Utrecht ( 2)
07-07: Gouden 3000m Ertvelde ( 4)
07-07: Gletscher Marathon Imst ( 1)
04-07: Track Meeting Rotterdam ( 3)
Atletiek Zeeland © 2019