zaterdag 25 mei 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-05: 10e IFAM Outdoor Oordegem
zo 26-05: 7e Worstel en kom boven loop Wolphaartsdijk
di 28-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen
wo 29-05: 11e Stadsloop Biervliet
do 30-05: Harry Schulting Games Vught
za 01-06: Putbosmeeting Oordegem
za 01-06: Baanwedstrijd Zierikzee
zo 02-06: 9e Brabantse Wal Marathon Bergen op Zoom
vr 07-06: 19e Stadsloop Middelburg
za 08-06: Memorial Jos Verstockt Lier
ma 10-06: Pinksterwedstrijd Hulst
wo 12-06: 3e Hoek Run
vr 14-06: 8e Schellachloop Middelburg
za 15-06: Baanwedstrijd Oostburg
za 15-06: Loop voor MS Westkapelle
vr 21-06: Track Meeting Utrecht
vr 21-06: 11e Griffioenloop Middelburg
za 22-06: Rondje Veerse Meer Middelburg
zo 23-06: Grote Prijs Lokeren
zo 23-06: 36e Halve Marathon Roosendaal
Recente uitslagen meer uitslagen
vr 24-05: 4e Gaperloop Gapinge
zo 19-05: 9e Halve van Renesse
za 18-05: Krammer Run Bruinisse (93)
za 18-05: Lenteloop Terneuzen (93)
za 11-05: 23e Meidoornloop Nisse (349)
zo 28-04: 8e Zwaakse Weel loop Kwadendamme (117)
za 27-04: Koningsloop Oostburg (24)
za 27-04: 44e Omloop van Menheerse Middelharnis
za 20-04: Sluitingsprijs SSP Westdorpe (95)
za 13-04: 11e Marathon Zeeuws-Vlaanderen Hulst (579)
vr 12-04: 8e Oranjemuidenloop Arnemuiden (79)
wo 10-04: Kika KWF Run Heinkenszand (123)
 

Wat eten we?


vrijdag 22 februari 2019 - Auteur/Bron: Wim Köhler (NRC Eten & Gezondheid)

Lang vonden we vezel alleen maar vulling voor poep. Maar vezel blijkt voor zoveel meer goed.

Vet of koolhydraten, er is decennialang om het hardst gevochten of er veel of weinig van in gezonde voeding moet zitten. Stilletjes op de achtergrond wachtten de voedingsvezels hun tijd af. Die is nu gekomen. Vezels zitten volop in alles wat nu als supergezond te boek staat: groente, volkorengranen, noten, fruit. Vlees is vezelvrij.

Decennialang vonden we vezel vulling voor poep. In de jaren zestig had astronautenvoedsel de toekomst. Eten zonder poepen was het ideaal. Niks op te ruimen. Dát was pas duurzaam. Totdat we ons realiseerden dat darmen moeten werken om niet verstopt te raken en niet vol te groeien met poliepen, waarin darmkanker ontstaat. Het witbrood verloor zijn glans.

Daarna vonden we een tweede geweldig voordeel van vezel. Een fikse vezelbrij in de darmen helpt om voedingsstoffen – de suikers vooral – vertraagd vanuit de darm in het bloed op te nemen. Dat topt de herhaalde bloedsuikerpieken af. En dat verlaagt de kans op diabetes type 2. Daarom is fruit gezond, maar fruitsap is net zo slecht als suikerhoudende frisdrank.

Naast het gezond houden van de darm en naast het dempen van de suikerpiek is er een derde fijne vezelfunctie ontdekt: veel vezels zijn het favoriete voedsel van onze miljarden darmbacteriën. Die micro-organismen moeten we koesteren, weten we uit onderzoek van de afgelopen twee decennia. Ze beschermen ons tegen dik worden, diabetes-2, depressie, astma, darmkanker en allergieën. Die medebewoners in de onderbuik wensen een voedselpatroon.

Als klap op de vuurpijl is er in januari een enorm onderzoek gepubliceerd waarin gegevens over 246 aparte onderzoeken naar vezel eten bijeen zijn geveegd. Mensen die dagelijks meer dan 25 gram vezel eten verlagen hun kans om de komende jaren een beroerte of diabetes type 2 te krijgen, en om snel te sterven, met 15 tot 30 procent. Het is vergeleken met mensen die minder dan 10 gram eten. Het Voedingscentrum adviseert iedere dag 30 tot 40 gram vezel te eten.

Weg met de energierijke smoothies

Voor de vezels is dit dus hét moment om door te breken. Nog dit jaar openen in hippe winkelstraten de eerste vezelwinkeltjes hun deuren. Weg met de energierijke smoothies en sapjes, met hun stukgemalen vezels. In een vezelhapje zit natuurlijk weinig energie voor onszelf. Het is een verantwoord tussendoortje. Er zit wel een fijne variëteit aan vezels in, waar darmbacteriën wel weg mee weten zonder direct een enorme winderigheid te veroorzaken. Speciale voeding voor gezonde darmflora heeft een naam: prebiotica.

Er bestaan veel verschillende vezels. Sommige nemen goed water op en verhogen het poepvolume. Andere zijn juist voor bacteriën heel aantrekkelijk. Wees voorbereid op nieuwe namen: inuline, psyllium, glucanen, pectine, GOS en FOS (galacto- en fructo-olisacchariden) en cellulose. Ze hebben gemeen dat het koolhydraten zijn die onze eigen spijsverteringsenzymen niet kunnen afbreken. Die namen kun je negeren, net als de vezelhype, en gewoon doorgaan met gezond eten: veel groente, weinig vlees. Dan heb je de vezels vanzelf.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Nieuwe Kampioenen Dankzij Keto..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
24-05: Track Meeting Utrecht (4)
3000 m Bart van Trigt (PR)9.02.32  Mse
3000 m Rik van Laarhoven (PR 8.32.14)9.25.47  M40
3000 m Marijke de Visser (PR 9.18.24)9.27.06  Vse
800 m Aniek Aper (PR 2.14.18)2.17.71  Vse
19-05: Leiden Marathon (10)
18-05: Ter Specke Bokaal Lisse (1)
18-05: Marathon Helsinki (5)
16-05: Avondbaanwedstrijd Naaldwijk (3)
15-05: Avondbaanwedstrijd Dongen (1)
12-05: Great Breweries Marathon Puurs (11)
11-05: Memorial Vertommen-Cuddy Duffel (3)
09-05: Track Meeting Barendrecht (5)
07-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen (12)
05-05: 2e Omloop van het Meetjesland Sint-Laureins (5)
03-05: Track Meeting Utrecht (4)
03-05: Avondbaanwedstrijd Zierikzee (34)
01-05: Belgisch Studenten Kampioenschap Oordegem (1)
01-05: Knokke 10 KM (8)
01-05: Tungri Run Tongeren (1)
28-04: London Marathon Londen (1)
28-04: Antwerp 10 Miles & Marathon Antwerpen (34)
18-04: 3000m Meeting Oud-Beijerland (10)
14-04: Enschede Marathon (9)
13-04: Parkloop Schoonhoven (1)
07-04: Marathon Rotterdam (67)
07-04: Marathon Bonn (1)
06-04: 10e Wolvenloop Wachtebeke (5)
31-03: 10 van Halsteren (20)
31-03: 14e Venloop (18)
Atletiek Zeeland © 2019