dinsdag 18 februari 2020 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 22-02: Halve Marathon Axel
zo 23-02: 9e Kapellecross Kapelle-Biezelinge
zo 23-02: Bosbokkentrail Westenschouwen
zo 23-02: 3e Natuurloop Cadzand-Bad
za 29-02: Scheldeloop Terneuzen
za 29-02: 31e Kustcross Vlissingen
za 07-03: Krokusloop Hulst
za 07-03: 53e Massaloop Oostkapelle
zo 08-03: 45e CPC Loop Den Haag
zo 08-03: 4e Natuurloop Cadzand-Bad
za 14-03: 48e Pannekoekloop Westenschouwen
zo 15-03: 32e Parelloop Brunssum
za 21-03: Corn Boys Loop Sas van Gent
za 21-03: 9e Ronde van BRU Bruinisse
zo 22-03: 60 km van Walcheren Vlissingen
Recente uitslagen
  meer uitslagen
za 15-02: 15e Zwaarste 10 van Zeeland Westenschouwen
za 08-02: Erpelkappersloop Axel (140)
za 08-02: Grevelingen cross Bruinisse (115)
zo 02-02: 29e Midwinter Halve Marathon Cadzand
za 01-02: 22e Rammekensloop Ritthem (267)
za 25-01: 6e Scheldesport cross Westdorpe (85)
za 18-01: Dow trimloop Terneuzen (88)
za 11-01: Berlaerloop Koewacht (105)
za 11-01: 48e Deltacross Westenschouwen (288)
zo 05-01: Scheidsrechtersloop Vlissingen (107)
za 04-01: Jeff Thuy Memorial Heikant (182)
za 04-01: 59e Wallenloop Goes (163)
 

D’n rapsten is eerst


zaterdag 12 januari 2019 - Auteur/Bron: Jan Roose

Vandaag zaterdag 12 januari verscheen er in de PZC weer eens een redelijk interessant verhaal over hardlopen. Als ik andere bijdragen minder vind, bedoel ik niet de wedstrijdverslagen van Wim de Vos en Sjaak Sinke, maar vooral de bijdragen van de huidige hardloopspecialist bij de PZC. Dikwijls subjectief en niet getuigend van veel achtergrondkennis. De berichtgeving over hardlopen heb ik al eerder bekritiseerd en ik kom er binnenkort nog een keer op terug, want hetzelfde geldt voor Omroep Zeeland.

Dit keer een interview en de visie van Walter Houtzager v.w.b. hardlopen en trainingen. Ik ken Walter eigenlijk niet goed. Ik heb hem als junior natuurlijk wel zien lopen en omdat ik ruim 30 jaar in Oost- Souburg heb gewerkt, heb ik hem daar ook wel eens gezien. Toen ik het verhaal aan het lezen was, dacht ik wel een paar keer dat ik zelf aan het woord was. Ik hamer ook op variatie aanbrengen in de training en op verschillende ondergrond trainen. Maar ik ga verder met mijn adviezen. Als je op verschillende ondergrond traint moet je ook eens denken aan andere hardloopschoenen voor die specifieke training. Datzelfde geldt bij je verschillende trainingsvormen. Tempowerk op lichte schoenen, de herstelloop op redelijke zware schoenen bijvoorbeeld. In de week trainen op verschillende schoenen ( zie vorig artikel ) schijnt blessures te voorkomen of in ieder geval te beperken.

Maar 52 weken dezelfde gevarieerde training uitvoeren is het ook niet. Verdeel een hardloopjaar in blokken, waarin je het accent legt op een bepaalde training. Dit gerelateerd aan je wedstrijdprogramma. Natuurlijk in het oog houden dat de gewone duurloop de basis voor goed hardlopen is en altijd terug zal komen als hoofdbestanddeel van elk blok. Na elke 3 weken een relatieve rustweek plannen staat ook steevast in mijn schema’s.

Verder moet je bij de trainingen uitgaan van het huidige prestatieniveau. Korte testlopen over een juist gemeten 1000 en/of 3000 meter kunnen al veel informatie geven. Zomaar een programma volgen en alleen vertrouwen op bijvoorbeeld je hartslag vind ik niet zinvol. Ga altijd uit van echte tijden en gebruik de hartslagmeter eventueel als controlemiddel. Zelf heb ik zo’n ding nooit serieus gebruikt. Loop ook redelijk veel wedstrijden, maar gebruik daarvan de helft als middel en niet als doel, m.a.w. het resultaat is minder belangrijk.

Walters visie over de loopstijl deel ik echter helemaal niet. Verander liefst niets of zo weinig mogelijk aan de natuurlijke loopstijl. Geforceerd anders gaan lopen leidt eerder tot nieuwe problemen. Met het lopen op verschillende ondergrond, op verschillende schoenen en met wisselende snelheden, zal de loopstijl al efficiënter worden. Echte fouten moeten voorkomen worden, maar 50 % van je training bezig zijn met bijzaken ( zoals ik dikwijls zie ) schiet niet op.

Ik zie voor het zicht tientallen Afrikanen ( vooral bij de vrouwen ) lopen met de kont naar achter, de schouders opgetrokken en de handen zwaaiend tot aan de oren. Helemaal fout dus, maar…….Ze gaan wel veel sneller dan de lopers met de “perfecte” loopstijl. Overigens vind ik iemand die maar 8 km per uur loopt en dan overdreven op midden- of voorvoet landt ook geen zicht. Ik België hebben ze het dan over “ lopen als een strandjeannet.”

Dat de loopstijl echter niet alles zegt is algemeen bekend. Toen we in het begin van de jaren 70 met AV’56 in België een clubontmoeting hadden met ACW uit Sint Niklaas liepen we daar een 5000 meter. Mijn vader stond aan de kant en hoorde 2 Belgen commentaar geven op de lopers. Dat wil zeggen, er was er maar één aan het woord. Hij had op bijna alle lopers wel iets aan te merken vanwege hun manier van lopen. Toen hij aan de ander vroeg wat hij daar van vond, antwoordde deze: “D’n rapsten is eerst.”


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Voor De 9e Keer Kapellecross..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
15-02: NK indoor A/B-junioren Apeldoorn (2)
3000 m Bezuayehu Petersen (PR)9.01.49  JoA
3000 m Bereket Petersen (PR 8.53.28)9.06.46  JoA
26-01: Indoormeeting Gent (2)
19-01: Kievitloop Bergen op Zoom (11)
19-01: Marathon Funchal (3)
12-01: 48e Halve van Egmond  (21)
22-12: Kerstloop Barendrecht (6)
Atletiek Zeeland © 2020