woensdag 17 oktober 2018 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator eindtijd | Nieuws | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 20-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen
za 20-10: 57e Singelloop Middelburg
zo 21-10: 43e Amsterdam Marathon
vr 26-10: 3e Halloween Run Middelburg
za 27-10: 17e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil
za 27-10: 7e Stelleplascross Heinkenszand
zo 28-10: 36e Marathon Brabant Etten-Leur
za 03-11: Appelloop Axel
za 03-11: 33e Moerschanscross Hulst
zo 04-11: 8e Trail By The Sea Renesse
za 10-11: Jeff Thuy Memorial Heikant
za 10-11: 51e Mosselloop Westenschouwen
za 17-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht
za 17-11: 18e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
Recente uitslagen meer uitslagen
za 06-10: 16e Kustmarathon Zoutelande
vr 05-10: 11e Ladiesrun Zoutelande
za 29-09: 10 Miles Philippine (101)
vr 28-09: Pump-up Run 10k Middelburg (47)
zo 23-09: 2e Kraaieloop Lewedorp (51)
za 22-09: Bamisrun Kloosterzande (127)
vr 21-09: Vaart van Vlissingen (166)
za 15-09: 2e Bosse Pielenloop Vogelwaarde (79)
za 15-09: 15e Tielemanloop Middelharnis
vr 14-09: 23e Stadsloop Goes (188)
za 08-09: 5e d'Ossekoppenloop Ossenisse (133)
 

Jullie lopen te snel ( of te langzaam )? Vervolg.


zaterdag 28 juli 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Bij fatsoenlijk trainen komt echter nog meer kijken en dan bedoel ik niet allerlei pseudo wetenschappelijke prietpraat. Behalve de variatie in trainingsvormen met de duurloop als hoofdmoot moet je niet het hele jaar op dezelfde manier trainen.

Een concreet voorbeeld: Sinds april trainen zo’n 10 hardlopers ( 1 hardloopster ) met mijn adviezen. De meesten hadden in april aan een marathon meegedaan. Na een paar weken rustig aan zijn ze eind april/begin mei begonnen met een schema tot eind juli. Dit schema bestaat grofweg uit 3 blokken van 4 weken, waarvan de laatste week steeds een relatieve rustweek is. Het accent in deze blokken ligt op het verbeteren van de snelheid d.m.v. korte en iets langere herhalingslopen, zogenaamde in en outs en deelname aan relatief korte wedstrijden.

Voor de meesten is het lopen van een wedstrijd op een baan echter iets vreemds en de animo is dan niet echt groot. Een paar deden het wel en toen bleek dat ze eigenlijk met een veel hogere snelheid kunnen lopen dan ze hadden gedacht. Daar kun je dus verder op bouwen. Zelfs in de opbouw naar een halve of hele marathon kun je deze relatief korte wedstrijdjes gebruiken.

Bij de baanwedstrijd in Goes op 17 augustus a.s. staan zowel de 1500 als de 3000 meter op het programma. Voor veel lopers in voorbereiding op de Kustmarathon is dat blijkbaar “verboden terrein”, maar als je het slim aanpakt kun je er een nuttige trainingsavond van maken: Eerst een half uur inlopen. Dan om ongeveer 19.40 uur de 1500 meter in een hoog tempo.

Na 5 minuten uitblazen begin je aan een duurloopje van minstens een half uur in het park. De 3000 meter om 20.45 uur en tot slot nog een 20 minuten uitlopen. Effectiever dan de zoveelste lange, langzame duurloop. Deze combinatie kan ook bij andere wedstrijdjes. In Zeeuws Vlaanderen wordt dat al regelmatig toegepast bij de daar talrijke wedstrijdjes van het SPP circuit en andere loopjes.

Op 2 na doen “mijn” lopers in oktober weer mee aan een marathon. De anderen richten zich op een halve marathon. Vanaf begin augustus is het schema daar dan op afgestemd met nog langere herhalingslopen, zogenaamde MRT training ( duurloop met blokken in beoogde wedstrijdtempo marathon ), gewone duurlopen en wedstrijden als training of test. Ook nu elke 4e week minder trainingen en kilometers.

Na de marathon volgt er dan weer een korte break en vanaf eind oktober beginnen ze aan de wintertraining met het accent op sterker worden d.m.v. veldlopen en heuveltraining. Vanaf februari kan er dan weer naar een eventuele marathon worden toegewerkt. Natuurlijk is dit maar een grof voorbeeld, want al deze lopers hebben zo hun eigen aanpak, wensen en voorkeuren en daar moet een trainer ook rekening mee houden.

Hoe ga je verder na zo’n jaarcyclus? Allereerst de verkeerde ( blijkt pas bij de uitvoering ) onderdelen vervangen. Om nog meer progressie ( aannemende dat deze er was ) te boeken moeten er waarschijnlijk ook nog andere aanpassingen komen. Aantal trainingen en kilometers verhogen, tempo hoger, langere rustperiodes? Ik noem maar een paar mogelijkheden, maar ook hier geldt dat het geen eenheidsworst is.

En ….progressie houdt een keer op. Meestal leeftijdgebonden zijn, maar op den duur is het plafond bereikt. Het is dan een kwestie van vasthouden en daarna niet te veel verval. Hardlopers die een paar jaar op deze manier trainen, hebben dan echter gereedschap genoeg om zelf bruikbare schema’s op te stellen.

Reacties
Ik ben één van de tien lopers die met het schema van Jan ben begonnen en dat bevalt me prima.
Mooie evenwichtige goed uitgebalanceerde trainingen zowel in duur als in snelheid de broodnodige wedstrijdjes op de piste.Sta zelf in volcontinu te werken en toch is het schema van Jan goed te doen.
Ook een vaststelling dat ik veel minder blessure gevoelig ben.
Heb het zomer programma van Jan uitgevoerd en dat ging zéér goed met de nodige resultaten en begin volgende week aan het marathon programma voor de kustmarathon.
Dat programma ziet er alweer zéér mooi uit niet teveel km duurlopen snelheid kleine en middelgrote wedstrijdjes.
Maar Jan is geen tovenaar er moet wel degelijk en hard gewerkt worden.
Voor mijzelf werkt Jans methode wel

Mvg Meeus Danny
Danny Meeus - Nijlen - 30/07/2018 14:23:53

Hopelijk volgen veel loopsters en lopers de stap van Lion, maar ook hier geldt dat zo'n trainingsavond maar een onderdeel is van het grote geheel. Alleen met deze training kom je er niet en voor een succesvolle marathon moet je gewoon voldoende trainen. Ik heb trouwens zojuist gehoord dat er bij deze wedstrijden toch geldprijzen komen, maar de details ken ik nog niet. Hou dus de website van AV'56 in de gaten en schrijf zo snel mogelijk is, zodat het zeker doorgaat.
Jan Roose - Goes - 28/07/2018 17:39:46

Geen slecht plan van die 1500m en 3000m met in en uitlopen + 30min+ duurloopje...... Ga ik maar eens proberen......
Lion Baas - Vlissingen - 28/07/2018 13:00:53


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Het Zwarte Gat Na De Marathon...
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
14-10: 35e Marathon Eindhoven (10)
14-10: Linker Oevert marathon Antwerpen (5)
10 km Maurice Steketee (PR 41.35)47.07  M35
halve Rinus van de Woestijne (PR 1.28.50)1.40.19  M35
halve Marije Besuijen (PR 1.45.31)1.56.12  V40
marath Crum van der Linden (PR 2.56.12)3.16.57  Mse
marath Ingrid IJsebaert (PR 3.10.27)3.44.08  V50
07-10: 33e Singelloop Breda (41)
23-09: Berenloop Beernem (5)
23-09: 34e Dam tot Damloop Amsterdam (24)
23-09: Vestingloop Willemstad (21)
16-09: Berlin marathon Berlijn (4)
09-09: Quikrun Roosendaal (7)
09-09: Halve Marathon Oostland Pijnacker (5)
09-09: Flanders Field Marathon Ieper (4)
09-09: Münster marathon (4)
08-09: 43e Run Winschoten (3)
08-09: WK 100 km Sveti Martin na Muri (2)
02-09: 30e Tilburg Ten Miles (30)
01-09: Halve Marathon Evergem (6)
01-09: Memorial Polspoel Vilvoorde (1)
31-08: Track Meeting Utrecht (4)
28-08: 10km van Groot Steenbergen (3)
23-08: 3000m Meeting Rotterdam (3)
Recente video(s)
Atletiek Zeeland © 2018