donderdag 23 mei 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
vr 24-05: 4e Gaperloop Gapinge
vr 24-05: Track Meeting Utrecht
za 25-05: 10e IFAM Outdoor Oordegem
zo 26-05: 7e Worstel en kom boven loop Wolphaartsdijk
di 28-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen
wo 29-05: 11e Stadsloop Biervliet
do 30-05: Harry Schulting Games Vught
za 01-06: Putbosmeeting Oordegem
za 01-06: Baanwedstrijd Zierikzee
zo 02-06: 9e Brabantse Wal Marathon Bergen op Zoom
vr 07-06: 19e Stadsloop Middelburg
za 08-06: Memorial Jos Verstockt Lier
ma 10-06: Pinksterwedstrijd Hulst
wo 12-06: 3e Hoek Run
vr 14-06: 8e Schellachloop Middelburg
za 15-06: Baanwedstrijd Oostburg
za 15-06: Loop voor MS Westkapelle
vr 21-06: Track Meeting Utrecht
vr 21-06: 11e Griffioenloop Middelburg
za 22-06: Rondje Veerse Meer Middelburg
zo 23-06: Grote Prijs Lokeren
zo 23-06: 36e Halve Marathon Roosendaal
Recente uitslagen meer uitslagen
zo 19-05: 9e Halve van Renesse
za 18-05: Krammer Run Bruinisse
za 18-05: Lenteloop Terneuzen (93)
za 11-05: 23e Meidoornloop Nisse (349)
zo 28-04: 8e Zwaakse Weel loop Kwadendamme (117)
za 27-04: Koningsloop Oostburg (24)
za 27-04: 44e Omloop van Menheerse Middelharnis
za 20-04: Sluitingsprijs SSP Westdorpe (95)
za 13-04: 11e Marathon Zeeuws-Vlaanderen Hulst (579)
vr 12-04: 8e Oranjemuidenloop Arnemuiden (79)
wo 10-04: Kika KWF Run Heinkenszand (123)
 

Jullie lopen te snel?


vrijdag 20 juli 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Of lopen jullie juist te langzaam? Ik lees dikwijls verhalen van hardlopers, die vertellen over hun trainingen en vorderingen. Ik kan me dan niet aan de indruk onttrekken, dat er zonder plan wordt gewerkt. Het zijn dikwijls allemaal van die zogenaamde hap snap trainingen. Van alles wat waar je fit van wordt en zelfs niet altijd specifiek gericht op hardlopen.

Maar ook bij de echte hardlooptrainingen klopt het tempo niet altijd en over de trainingsvormen heerst bij deze groep lopers toch de nodige verwarring. Men praat over intervaltrainingen, maar dat zijn het bij nader inzien eigenlijk niet. In verhouding doen ze echter wel teveel van dit soort werk, terwijl ze moeite hebben met 5 km achter elkaar lopen in een duurlooptempo.

Progressie boeken begint met voldoende hardlopen en dat is toch minstens 30 km per week. Adviezen om voldoende te rusten zijn prima, maar als je al bijna niets doet! Van je totale weekomvang is 80 % de gewone rustige duurloop of nog langzamer en daar horen ook de in- en uitloopsessies bij.

Ook bij iets gevorderde loopsters en lopers zit er dikwijls weinig verschil in tempo’s v.w.b. wedstrijden, tempolopen, interval en duurlopen. Ze lopen een 10 km wedstrijd in 50 minuten ( 12 km per uur ), maar proberen in de gewone duurlopen ook 11/12 km per uur te halen. Bij pure tempolopen halen ze echter nauwelijks 13 km per uur. Ze lopen constant op of tegen hun limiet en krijgen nooit de nodige trainingsprikkels.

De begrippen interval en tempolopen worden trouwens ook nogal eens door elkaar gebruikt en sommigen spreken daarom liever over herhalingsloopjes. Verder moet je ook nog opletten met welk doel je deze trainingen gebruikt. Loop je 10 x 1000 meter in ongeveer je 10 km tempo met 1 minuut pauze als een soort verkapte wedstrijdloop of 3 x 1000 meter in je 3 km tempo met 5 minuten pauze om echt sneller te worden? Datzelfde geldt ook voor de kortere herhalingsloopjes.

Welke tempo’s moet je ongeveer lopen? Welke trainingsvormen kun je gebruiken?

Test jezelf eerst over een exact gemeten 1000 meter.* Iets meer gevorderden kunnen daarnaast ook een testloop over exact 3000 meter doen. Zo kun je redelijk goed inschatten welk type loper je bent, een diesel of snel van jezelf.

Duurlopen t/m 10 km 1 tot 1,5 minuut boven tempo 1000 meter testloop. Duurlopen langer dan 10 km 1,5 tot 2 minuten boven dat tempo. Herstelloop 2,5 tot 3 minuten er boven. Dit zijn gemiddelden en het is natuurlijk wel afhankelijk van leeftijd, ervaring, niveau, e.d.

Korte tempolopen 200, 300 en 400 meter is tijd 1000 meter : 10 X 2,3 of 4 minus 2/3 seconden.

Langere tempolopen 1000, 1500 en 2000 meter is tijd 1000 meter plus 15 á 20 seconden x 1,5 of 2 en resp. 10 en 20 seconden marge of het tempo van de 3000 meter testloop.

Wisselduurloop en tempoduurloop de langzame delen in tempo tussen normale duurloop en herstelloop, de snelle delen 45 seconden tot 1 minuut boven tempo 1000 meter testloop.

Crescendoloop beginnen met gewoon duurlooptempo en dan bijvoorbeeld per 2 km 30 á 40 seconden sneller. Laatste 2 km weer uitlopen. Zelf voor alles even je tempo uitrekenen en je kunt bij zo’n training ook per km of per 3 km versnellen. Zelf prefereer ik bij deze training een vast rondje.

Testloop is een simulatie van een wedstrijd, dus tempo volle bak. Ik zou liever wedstrijdjes gebruiken als die er op dat moment zijn. Wel eerst het gebruikelijke in – en uitlopen.*

* Voor tempolopen, testlopen en wedstrijden moet je eerst minstens een kwartiertje inlopen in een tempo van de herstelloop. Na het inlopen altijd 3 versnellingslopen of steigerungen uitvoeren. Dit zijn loopjes over ongeveer 100 meter, waarbij het tempo tot ongeveer 60/70 wordt opgevoerd tot volle spurt en vervolgens weer rustig afremmen. Daarna terug wandelen/dribbelen en zo 3 x. Na de training ook weer uitlopen. Probeer de snelle trainingen en wedstrijden op lichte schoenen af te werken en met niet te veel kleding ( zal in de zomer geen probleem zijn ). Bij de duurlopen en de crescendoloop gebruik je de eerste en laatste kilometer(s) om in en uit te lopen. Kortom: om echt progressie te boeken moet je voldoende lopen, maar wel in verschillende tempo’s.

 


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Nieuwe Kampioenen Dankzij Keto..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
19-05: Leiden Marathon (9)
10 km Tim Kramer (PR 41.20)41.48  M35
10 km Jack Suijkerbuijk (PR 42.35)49.22  M60
halve Pieter Pladdet (PR 1.22.50)1.27.30  M50
halve Jos Gabrielse (PR)1.34.51  M55
halve Rudie Hogervorst (PR 1.43.29)1.48.50  M50
halve Hans Tramper (PR 1.49.09)1.58.30  M50
marath Lion Baas (PR 3.04.55)3.26.15  M40
marath Leendert van de Ven (PR 3.18.23)3.36.51  M55
marath Leon Bisschops (PR 3.31.40)4.01.56  M45
18-05: Marathon Helsinki (5)
halve Ingrid Koene (PR 1.38.21)1.50.17  V55
halve John Guequierre (PR 1.17.01)1.55.51  M65
halve Gerrit Spaans (PR 1.38.53)1.56.12  M65
halve Ellie Spaans (PR 1.53.12)2.02.57  V60
marath Marius Besuijen (PR 2.43.21)3.23.52  M55
18-05: Ter Specke Bokaal Lisse (1)
1000 m Yunis Stitan (PR)2.28.68  Mse
16-05: Avondbaanwedstrijd Naaldwijk (3)
15-05: Avondbaanwedstrijd Dongen (1)
12-05: Great Breweries Marathon Puurs (11)
11-05: Memorial Vertommen-Cuddy Duffel (3)
09-05: Track Meeting Barendrecht (5)
07-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen (12)
05-05: 2e Omloop van het Meetjesland Sint-Laureins (5)
03-05: Track Meeting Utrecht (3)
03-05: Avondbaanwedstrijd Zierikzee (34)
01-05: Tungri Run Tongeren (1)
01-05: Belgisch Studenten Kampioenschap Oordegem (1)
01-05: Knokke 10 KM (8)
28-04: Antwerp 10 Miles & Marathon Antwerpen (34)
28-04: London Marathon Londen (1)
18-04: 3000m Meeting Oud-Beijerland (10)
14-04: Enschede Marathon (9)
13-04: Parkloop Schoonhoven (1)
07-04: Marathon Bonn (1)
07-04: Marathon Rotterdam (67)
06-04: 10e Wolvenloop Wachtebeke (5)
31-03: 10 van Halsteren (20)
31-03: 14e Venloop (18)
Atletiek Zeeland © 2019