zaterdag 25 mei 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-05: 10e IFAM Outdoor Oordegem
zo 26-05: 7e Worstel en kom boven loop Wolphaartsdijk
di 28-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen
wo 29-05: 11e Stadsloop Biervliet
do 30-05: Harry Schulting Games Vught
za 01-06: Putbosmeeting Oordegem
za 01-06: Baanwedstrijd Zierikzee
zo 02-06: 9e Brabantse Wal Marathon Bergen op Zoom
vr 07-06: 19e Stadsloop Middelburg
za 08-06: Memorial Jos Verstockt Lier
ma 10-06: Pinksterwedstrijd Hulst
wo 12-06: 3e Hoek Run
vr 14-06: 8e Schellachloop Middelburg
za 15-06: Baanwedstrijd Oostburg
za 15-06: Loop voor MS Westkapelle
vr 21-06: Track Meeting Utrecht
vr 21-06: 11e Griffioenloop Middelburg
za 22-06: Rondje Veerse Meer Middelburg
zo 23-06: Grote Prijs Lokeren
zo 23-06: 36e Halve Marathon Roosendaal
Recente uitslagen meer uitslagen
vr 24-05: 4e Gaperloop Gapinge
zo 19-05: 9e Halve van Renesse
za 18-05: Krammer Run Bruinisse (93)
za 18-05: Lenteloop Terneuzen (93)
za 11-05: 23e Meidoornloop Nisse (349)
zo 28-04: 8e Zwaakse Weel loop Kwadendamme (117)
za 27-04: Koningsloop Oostburg (24)
za 27-04: 44e Omloop van Menheerse Middelharnis
za 20-04: Sluitingsprijs SSP Westdorpe (95)
za 13-04: 11e Marathon Zeeuws-Vlaanderen Hulst (579)
vr 12-04: 8e Oranjemuidenloop Arnemuiden (79)
wo 10-04: Kika KWF Run Heinkenszand (123)
 

Hardloopadviezen


maandag 30 april 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Toen ik vorige maand bij mijn verhaaltje over de progressie van hardlopers een balletje opgooide over het verstrekken van adviezen, had ik niet kunnen vermoeden dat er zoveel serieuze belangstelling zou zijn. De afgelopen weken hebben 14 loopsters/lopers mij een mailtje gestuurd met de vraag of ik mogelijkheden zie. Bij 10 moet ik het echter voorlopig laten, want anders wordt het misschien toch weer massaproductie.

Als ik deze atleten op weg heb geholpen, is er zeker weer ruimte. “Op weg helpen” klinkt een tikkeltje geitenwollensokkenachtig, maar ik voel me zeker geen echte trainer. Een trainer moet zijn “pupillen” aan het werk zien en dat kan in deze situatie nu eenmaal niet. Mijn bijdrage is dus eerder beperkt, want de loper moet het zelf uitvoeren.

Voor lopers die het alsnog willen proberen kan ik voorlopig wel een algemeen schema geven en met wat aanpassingen kun je dan een tijdje vooruit, maar maatwerk is natuurlijk iets beter. Bij maatwerk kan ik bijstellen als de opgegeven tempo’s te hoog of te laag blijken te zijn. Nu moet ik over dat maatwerk ook niet te gewichtig doen, want al mijn schema’s gaan uit van een bepaald raamwerk.

Naargelang iemand 4, 5, 6 of 7 keer in de week wil trainen en wat haar of zijn doelen zijn, wordt dat aangepast. Verder telt natuurlijk het huidige niveau en de voorkeur voor het wel of niet lopen van de nodige wedstrijdjes. Deze wedstrijdjes zijn dikwijls middel en geen doel, maar in mijn ogen zijn eenvoudige wedstrijdjes ( dus niet de massalopen met bijkomende stress ) nog steeds de beste training.

Recente tijden over een goed gemeten 1000 en 3000 meter zijn voor mij belangrijk om schema’s te maken. Ook de leeftijd, lichaamsbouw, aantal hardloopjaren, ervaring met wedstrijden, e.d. spelen een rol bij het opstellen van een schema. Grofweg wordt het jaar in een paar periodes verdeeld en tijdens zo’n periode staat een bepaald facet centraal.

De gewone duurloop komt altijd terug, want dat is nu eenmaal de basis om fatsoenlijk hard te lopen. Een periode is weer onderverdeeld in blokken van meestal 4 weken, waarbij elke 4e week een relatieve rustweek is. Het aantal kilometers per week is niet buitengewoon hoog. Het loopt van ongeveer 40 tot eventueel 100 km als zwaarste week in de marathonvoorbereiding, maar dat hangt af van trainingsdagen en ambitie.

De langste duurloop tijdens een marathonvoorbereiding is normaal gesproken 28 km. Dat wil niet zeggen dat er op een dag niet eens een keer meer kilometers worden gelopen. Bijvoorbeeld 2 x 15 km, maar dan wel in een verschillend tempo. Het niveau van de lopers is niet zo belangrijk, als ze maar minstens 4 x per week trainen en dan ongeveer 40 km afleggen.

Natuurlijk is deze aanpak niet zaligmakend. Ik heb al dikwijls gezegd, dat je niet alles klakkeloos moet overnemen en uitvoeren. Kijk wat het beste bij je past en dikwijls is een combinatie van verschillende benaderingen voor een hardloper het beste. Bij mijn schema’s heb ik deze combinatie in de loop der jaren ook toegepast. Behalve mijn visie heb ik ideeën van Lydiard, Steffny en waarschijnlijk onbewust nog anderen in mijn aanpak gestoken.

Mijn complete visie staat trouwens in mijn boekje “50 jaar hardloper” dat ik in 2014 liet uitgeven t.g.v. 50 jarig jubileum als wedstrijdloper, maar ik hoorde dat het niet meer verkrijgbaar is. Resultaten kan ik nooit voor 100 % garanderen, maar bij de lopers die zo getraind hebben, heeft het in ieder geval behoorlijk gerendeerd.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Nieuwe Kampioenen Dankzij Keto..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
24-05: Track Meeting Utrecht (4)
3000 m Bart van Trigt (PR)9.02.32  Mse
3000 m Rik van Laarhoven (PR 8.32.14)9.25.47  M40
3000 m Marijke de Visser (PR 9.18.24)9.27.06  Vse
800 m Aniek Aper (PR 2.14.18)2.17.71  Vse
19-05: Leiden Marathon (10)
18-05: Marathon Helsinki (5)
18-05: Ter Specke Bokaal Lisse (1)
16-05: Avondbaanwedstrijd Naaldwijk (3)
15-05: Avondbaanwedstrijd Dongen (1)
12-05: Great Breweries Marathon Puurs (11)
11-05: Memorial Vertommen-Cuddy Duffel (3)
09-05: Track Meeting Barendrecht (5)
07-05: Avondbaanwedstrijd Terneuzen (12)
05-05: 2e Omloop van het Meetjesland Sint-Laureins (5)
03-05: Avondbaanwedstrijd Zierikzee (34)
03-05: Track Meeting Utrecht (4)
01-05: Knokke 10 KM (8)
01-05: Tungri Run Tongeren (1)
01-05: Belgisch Studenten Kampioenschap Oordegem (1)
28-04: Antwerp 10 Miles & Marathon Antwerpen (34)
28-04: London Marathon Londen (1)
18-04: 3000m Meeting Oud-Beijerland (10)
14-04: Enschede Marathon (9)
13-04: Parkloop Schoonhoven (1)
07-04: Marathon Bonn (1)
07-04: Marathon Rotterdam (67)
06-04: 10e Wolvenloop Wachtebeke (5)
31-03: 14e Venloop (18)
31-03: 10 van Halsteren (20)
Atletiek Zeeland © 2019