zaterdag 25 november 2017 Home | Bestenlijsten | Nieuws | Uitslagen | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-11: 32e Elderschanscross Aardenburg
zo 26-11: 18e Zakloop Nisse
zo 26-11: 59e Warandeloop Tilburg
za 02-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 02-12: 25e Inkelcross Kruiningen
za 09-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 10-12: Jules Unlimitedloop Breskens
zo 10-12: Wintrloipe Middelburg
za 16-12: Kriekeloop Clinge
za 16-12: Stratenloop Menheerse Middelharnis
za 16-12: 18e Aagtekerke Run
zo 17-12: 12e Spark marathon Spijkenisse
di 26-12: Kerstloop Dishoek
za 30-12: Eindejaarscross Axel
Recente uitslagen meer uitslagen
za 18-11: 17e Hobbeldebobbelloop Zoutelande (293)
zo 12-11: 1e Natuurloop Retranchement (73)
za 11-11: 50e Mosselloop Westenschouwen (363)
za 11-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (134)
zo 05-11: 7e Trail By The Sea Renesse (405)
za 04-11: 32e Moerschanscross Hulst (126)
za 04-11: Appelloop Axel (172)
za 28-10: 16e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (119)
za 21-10: 56e Singelloop Middelburg (110)
za 21-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (136)
za 14-10: Bamisrun Kloosterzande (125)
 

Paola van Gilst: wat allemaal kan als je je niet laat beperken door je gedachten


zaterdag 4 november 2017 - Auteur/Bron: Losseveter.nl

Paola van Gilst kennen velen ook als de hartelijke loopster die veelal lachend en zwaaiend bij wedstrijden loopt. Afgelopen week kwam ze echter in het nieuws met haar marathonoverwinning in Etten-Leur. Ze deed dat met een tijd van 3u10’28”. De eigenaresse van LopersCompany in Goes begon pas met hardlopen op haar 37ste en blijft progressie boeken. Met haar tijd in Etten-Leur was ze vier minuten sneller dan ooit en ruim een uur sneller dan ze bij haar eerste marathon in 2011. We stelden Paola enkele vragen over haar marathon en hardloopbeleving.

– Gefeliciteerd met je marathonoverwinning en pr. Hoe heb je dit beleefd?
Dankjewel! Het was echt een ongelooflijk mooie ervaring. Samen met m’n loopmaatjes Berry Simonse en Patrick van Iersel hebben we hier heel de zomer samen keihard voor getraind. Frank Houweling was zo lief geweest om aan te bieden om ons te hazen. Op het laatste moment is clubgenoot Michel de Wee tijdens de wedstrijd in “ons treintje” gestapt.

We wisten allemaal dat 3:10 mogelijk moest zijn omdat we onze testtrainingen van 10 x 800 ook in 3:10 konden lopen ( principe van Yasso), maar dat is natuurlijk nooit een garantie, want op de dag zelf spelen er ook nog wel andere factoren. Frank heeft ons perfect gehaast en tot km 39 konden we bij elkaar blijven. Michel moest er helaas bij 32 af maar hij heeft wel z’n PR met 13 minuten aangescherpt naar 3:17.
Omdat we Frank als haas hadden, durfde ik zonder klokje te lopen. Dat doe ik vaker in een wedstrijd met tijdambities. De input van het horloge kan een remmende werking hebben op de geest, denk ik. Als ik had geweten dat we zo hard gingen zou ik misschien denken: dit hou ik nooit vol! Op deze manier kan ik heerlijk onbevangen de marathon lopen. 

De kilometers vlogen voorbij en buitenom stress over de gele kaart heb ik geen zwaar moment gehad. Op het laatst kon ik zelfs nog versnellen: Berry liep een klein stukje voor me en ik beeldde me in dat hij de 1ste vrouw was die ik wilde inhalen. Ik had nog zoveel kracht en voelde me super sterk. Dit gevoel had ik nooit eerder bij een marathon ervaren. We zijn alledrie in 3:10 gefinished (Berry 3:10’10, ik 3:10’29 en Patrick 3:10’34) Frank een minuutje later want hij had tijdens de race al zijn energie aan ons gegeven. Ik vind het erg bijzonder dat dit ons als team is gelukt en we zijn allemaal ongelooflijk blij met het resultaat. Natuurlijk is het ook magisch om als 1ste dame te finishen op de marathon maar ik had dat vooraf nooit durven dromen. Alles klopte die perfecte dag!!

– En je eerste gele kaart?
Ja, wat een bizar verhaal…
Het was voor mij echt een erg vervelende ervaring. Al vrij vroeg in de wedstrijd kreeg ik van de jury/scheidsrechter een waarschuwing en een gele kaart omdat ik water aanpakte van mijn clubgenoot Frank. Frank wilde het bekertje weggooien, maar ik wilde het laatste slokje graag in m’n nek gooien. Al snel kwam er een overijverige jury naast ons fietsen met een gele kaart!!! Ik was verbaasd en dacht eerst dat het een grap was. Waar hangt die verborgen camera? Volgens hem mocht ik geen hulp in de vorm van bekertje water, spons oid… De reden was dat ik 1ste dame was. Het groepje mannen om me heen mocht dus wel water en sponzen aan elkaar doorgeven, wat het groepsgevoel enorm vergroot, maar ik mocht dat niet. 

Rare regel… 1 ste dame mag geen hulp maar 12de of 36ste man mag dat dus wel?

Ik was helemaal aangeslagen en liep zondag op de absolute top van mijn kunnen. Negatieve factoren komen dan uiteraard extra hard binnen. Bij iedereen in de groep overigens. 

Vervolgens ben ik heel de wedstrijd opgejaagd door deze man op de fiets. Overal waar ik keek, dook hij op. Soms stond hij zelfs verdekt opgesteld (in de hoop mij te kunnen betrappen??) Ik werd er uiteraard erg onrustig van en het heeft mijn onbevangenheid in de wedstrijd totaal ontnomen. Ik liep zelfs zonder klokje om onbevangen te kunnen lopen! Nu was ik constant met die man bezig. Op zeker moment stond hij weer eens langs te kant met een notitieboek in zijn hand, waarop hij notitie maakte. Er spookte van alles door m’n hoofd: doe ik iets niet goed? Word ik gediskwalificeerd? Krijg ik minutenaftrek? Ik werd helemaal gek van deze gedachtes!

Ik ben een recreant en hardlopen is mijn hobby. Ik doe niet mee aan het WK of doe geen aanval op het Nederlands record. Er is geen grote geldprijs te winnen, dus als ik op deze manier een wedstrijd moet lopen, hoeft het voor mij niet meer. De lol is er dan vanaf. 

Zondag was m’n eerste marathonzege en uiteraard ben ik daar erg trots op. Op andere afstanden heb ik vaker als 1ste dame gelopen en kreeg dan het laatste stuk een VOOR fietser. Deze zweepte het publiek nog extra op met een fluitje oid en maakte evt. de weg voor me vrij. Dat geeft een loper een heerlijk en sterk gevoel. 
Zondag daarentegen bleef de jury/scheidsrechter de laatste kilometers akelig schuin achter mij fietsen. Ik vond dat heel erg onaangenaam en verschrikkelijk irritant! Constant was ik met hem bezig en keek steeds achter me. Het moment van binnenkomst had toch mijn grote moment moeten zijn met al het publiek en het applaus maar het is me ontnomen doordat ik meer met de jury op fiets bezig was dan met het enthousiaste publiek. 

Ik was daar best verdrietig over en lag er 2 nachten over te piekeren in bed. Ik begrijp het eenvoudigweg gewoon niet… 

Ik vind het nu ook jammer dat het hier in Zeeland bijna niet meer om mijn prestatie lijkt te gaan op de atletiekclub, bij de bakker en in de supermarkt, maar alleen maar om die achterlijke gele kaart. 

Bij het omkleden in de sporthal zag ik de desbetreffende man weer staan in m’n ooghoeken staan. Waarom was hij op dat moment niet mans genoeg om mij te feliciteren? 
Het blijft een raar verhaal, maar nu genoeg hierover…

– Je bent pas gaan lopen als dertiger. Hoe is dat gegaan?
Op m’n 37ste zat ik door diverse gebeurtenissen niet lekker in m’n vel en ik was dat horeca- en nachtleven met onregelmatig eten, roken en drinken helemaal beu. Ik zag toen in de Flair een advertentie over de Ladiesrun in Rotterdam. Het trok me wel aan en wat had ik te verliezen? Zonder sportieve achtergrond ben ik gaan trainen en liep 3 maanden later 5 km in 34 minuten… dolgelukkig kwam ik over de finish en een nieuwe wereld ging voor me open!!

– Hoe beleefde je het lopen toen en hoe nu?
In het begin was alles nieuw voor me en ik had nog veel te leren. De beleving is nu uiteraard anders, omdat ik mezelf nu meer druk op leg en meer gefocust ben op m’n tijden, maar m’n blijdschap van m’n 1ste 5 km of de marathon afgelopen zondag is gelukkig niet meer of minder. 
In het begin liep ik erbij naast m’n gewone leven. 8 jaar later heeft het lopen wel m’n leven overgenomen in de positieve zin.  

– Je liep al best snel een marathon?
Ja, in 2011 liep ik direct m’n 1ste (kust)marathon in 4:15. Klassieke “fout” en ik raad het uiteraard niemand aan. Ik ben daarna pas aan m’n snelheid gaat werken. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn…

– Weet je nog wat je eerste tijden waren op bijvoorbeeld de 10km en marathon?
Ja, die tijden vergeet ik nooit!!

5 km in 34 min
10 km in 52 min
1/2 marathon 2:08
Marathon 4:15

Ik vind het wel grappig dat ik daar toen ook ontzettend gelukkig mee was! Ik kan me daarom ook zo goed voorstellen dat iemand zielsgelukkig is met een 1/2 marathon onder de 2 uur. Dat is voor iedereen een hele persoonlijke prestatie. 

– Inmiddels de 10km net wel of niet onder de 40 minuten en de marathon in 3u10.  Hier zullen vast meer vrouwen (en mannen) van dromen. Wat moet je doen om deze tijden te kunnen lopen?
Allereerst natuurlijk hard voor trainen, maar je moet er ook in geloven en overtuigd zijn van jezelf dat je het kunt. Uiteraard ook geduld hebben want na 8 jaar trainen heb ik nu eigenlijk pas het idee dat ik nu echt ga beginnen!

– Wat is, denk jij, een belangrijke factor geweest dat je progressie hebt kunnen maken op de marathon? (bijv een onmisbare training in je programma of iets?)
Deze zomer heb ik veel ik de sportschool doorgebracht voor krachttraining. Dat heeft mij absoluut sterker gemaakt. Ook ben ik beter op m’n voeding gaan letten: weinig koolhydraten en vooral veel eiwitten. Ik ben hierdoor ook afgevallen en daar profiteer je uiteraard ook van in de wedstrijden. 

– Hoe ziet een trainingsweek of een stukje trainingsprogramma van jou eruit?
In mijn beginjaren merkte ik, dat in de traditionele trainingsaanpak wedstrijden worden uitgekozen en je per jaar, in mijn beleving, weinig wedstrijden voluit “mag” gaan. Graag loop ik echter zo vaak als ik kan of wil een wedstrijd. Dat vraagt een andere aanpak. Bijna ieder weekend loop ik dus een wedstrijd. Niet altijd voluit maar soms ook als training. Hierin zitten dan vooral de snelheidsprikkels. Maandagochtend loop ik meestal 10 km uit op nuchtere maag. Dit doe ik ook op dinsdagochtend. s’Avonds een training op de baan en woensdag een duurloopje van +/- 20 km. Donderdagochtend weer een nuchtere maagloop of s’avonds training bij AV’56. Vrijdagmiddag is vaste prik met Berry, Patrick en soms Frank op de baan: 20 x 200, 10 x 400 of yasso’tjes!
Daarnaast nog een paar keer per week naar de sportschool… jeetje, best veel eigenlijk ???? 

– Wat is de hardloopwereld voor jou?
Hardloopwereld is ALLES voor me. Het is m’n leven. Mijn man/coach/motivator en ik hebben sinds 2 jaar zelfs een hardloopspeciaalzaak in Goes dus ons hele leven draait om hardlopen en het maakt ons heel erg blij!

– Heb je nog een tip voor andere lopers/loopsters?
Kom schoenen bij ons kopen!! Hahaha…
Nee, effe serieus: soms heb ik ook geen zin in de training maar ik ga ALTIJD! Na afloop heb je een heerlijk gevoel en blijf je in de flow van trainen zitten. Hou altijd die ene wedstrijd die je als doel hebt in je achterhoofd en dan heb je motivatie voor je trainingen. 
Hou ook ’s lekker je telefoon thuis. Ik zie zoveel lopers die tijdens training de mooiste loopfoto’s moeten maken voor Fb of insta maar dat leidt alleen maar af. 
Back to basic: geen telefoon tijdens training en durf ook ’s zonder klokje te lopen tijdens een belangrijke wedstrijd. Je zult versteld staan wat je allemaal kunt als je je nietlaat beperken door je gedachten.

(Met de tempotrainingen loop je uiteraard wel met een klokje om specifieke trainingstijden te kunnen lopen) 


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Nieuwe Hardloopschoenen Kopen..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
19-11: Ronde Venen Marathon Abcoude (2)
marath Nicolette Malcorps (PR)3.38.27  Vse
marath Arjan Kranenburg (PR 3.19.06)3.38.27  Mse
19-11: 34e Zevenheuvelenloop Nijmegen (71)
18-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht (149)
12-11: Marathon Tenerife (7)
05-11: 21e Berenloop Terschelling (5)
05-11: Herbstlauf Bottrop (2)
05-11: Marathon Porto (3)
29-10: 12e Drechtstadloop Dordrecht (10)
29-10: 35e Marathon Brabant Etten-Leur (76)
28-10: Marathon van Gent (8)
22-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Typhoonloop Gorinchem (1)
15-10: 42e Amsterdam Marathon (11)
15-10: Linker Oevert 1/2 marathon Antwerpen (12)
08-10: 34e Marathon Eindhoven (11)
08-10: 31e 4 Mijl van Groningen (1)
08-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
01-10: 32e Singelloop Breda (40)
01-10: Singelloop Utrecht (5)
24-09: Berlin marathon Berlijn (2)
Atletiek Zeeland © 2017