maandag 18 december 2017 Home | Bestenlijsten | Nieuws | Uitslagen | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
di 26-12: Kerstloop Dishoek
za 30-12: Eindejaarscross Axel
zo 31-12: 37e Sylvestercross Soest
zo 31-12: Tankloop Westkapelle
zo 31-12: 2e Natuurloop Aardenburg
vr 05-01: Ondoloop Sint Laurens
za 06-01: Jeff Thuy Memorial Heikant
za 06-01: Sportdorploop Oostkapelle
za 06-01: 57e Wallenloop Goes
zo 07-01: Scheidsrechtersloop Vlissingen
za 13-01: 20e Steense Rattenloop Sint Jansteen
za 13-01: 46e Deltacross Westenschouwen
zo 14-01: 46e Halve van Egmond
za 20-01: 1e Dow trimloop Terneuzen
Recente uitslagen meer uitslagen
za 16-12: 18e Aagtekerke Run
za 16-12: Kriekeloop Clinge
za 16-12: Stratenloop Menheerse Middelharnis
zo 10-12: Jules Unlimitedloop Breskens
za 09-12: Halve Marathon Terneuzen (142)
za 02-12: 25e Inkelcross Kruiningen (154)
zo 26-11: 18e Zakloop Nisse (668)
za 25-11: 32e Elderschanscross Aardenburg (115)
za 18-11: 17e Hobbeldebobbelloop Zoutelande (293)
zo 12-11: 1e Natuurloop Retranchement (73)
za 11-11: 50e Mosselloop Westenschouwen (363)
za 11-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (134)
zo 05-11: 7e Trail By The Sea Renesse (405)
za 04-11: Appelloop Axel (172)
za 04-11: 32e Moerschanscross Hulst (126)
 

Nieuwe hardloopschoenen kopen


zaterdag 23 september 2017 - Auteur/Bron: Jan Roose

Een tijdje terug deed ik mee met een schoenentest, georganiseerd door de plaatselijke hardloopwinkel. Na een korte duidelijke uitleg over de filosofie achter deze schoenen, vertrokken we voor een rondje Hollandse hoeve. Dat ik het groepje niet kon bijhouden, had gelukkig voor de fabrikant niets met de schoenen te maken. Een oordeel vellen over de schoenen doe ik echter niet en waarom niet zal je begrijpen na het lezen van dit verhaal.

Jaren geleden schreef ik al eens een verhaal over de ontwikkeling van hardloopschoenen. Hoeveel paar zou ik eigenlijk in die ruim 50 jaar versleten hebben? Of beter gezegd gekocht hebben, want soms bevielen ze eigenlijk niet zo goed en verdwenen ze met weinig kilometers op de teller in de bak van het Leger des Heils. Jammer, maar helaas. Dit is echter wel de manier om te ondervinden wat voor jou de geschiktste schoenen zijn. Gelukkig is bij mij het aantal miskopen beperkt gebleven en weet ik uit ervaring wel welke schoenen ik nodig heb. Ook de schoenen die wel voldoen en werkelijk versleten zijn eindigen trouwens in de container van het Leger.

Maar hoe kies je schoenen als deze ervaring ontbreekt? Weet jij veel wat een geschikte schoen is als je pas bezig bent met hardlopen, maar ook als je al een paar jaar loopt blijkt de schoenenkeuze nog moeilijk. Natuurlijk ga je af op het advies van de hardloopwinkel, maar je kunt van te voren zelf ook al veel doen. Ik ga proberen een overzicht te geven, waarbij ik niet te veel specifieke merken of modellen zal noemen. Het is namelijk niet de bedoeling reclame te maken, dus het dient hooguit als voorbeeld:

Meet en weeg jezelf en bepaal dan of je bij de lichtgewicht, middengewicht of zwaargewicht lopers behoort. Bij mannen reken ik grof geschat iemand onder de 65 kg tot de lichtgewichten, tussen 65 en 85 kg tot het middengewicht en daarboven is dan het zwaargewicht. Hangt natuurlijk ook van de lengte af. De meeste hardlopende vrouwen zijn lichtgewichten. Lichtgewichten moeten dus niet op schoenen van boven de 350 gram gaan hardlopen is dan mijn eerste advies.

Heb je in het verleden al klachten gehad met de onderste ledematen en zo ja welke? Bedenk goed dat lichte voetafwijkingen niet direct aangepast schoeisel vereisen. De meeste lopers kunnen dus prima uit de voeten met neutrale schoenen. Proneren ( iets naar binnen kantelen met de voet ) is niet echt een afwijking, dus daar hoef je geen speciale steun voor te hebben. Bij overdreven veel proneren kan dat wel helpen. Mensen die over de buitenkant van de voet afrollen ( supineren ) worden dikwijls geadviseerd om lichtgewicht ( wedstrijd ? ) schoenen te gebruiken. Op veel sites kun je uitgebreide analyses vinden over voetafwijkingen en de daarbij passende schoenen. Let op! Daarbij gebruikt niet iedereen dezelfde woorden voor eigenlijk hetzelfde begrip. Kan verwarrend zijn. Toch een voorbeeld: Op de site van het Amerikaanse Running Warehouse kun je via Run Better en Shoe Finder veel informatie vinden over type lopers en de bijpassende schoenen. Wel in het Engels.

Ben je gebonden aan een bepaald budget? De duurste schoenen zijn niet altijd de beste of geschiktste. Koop liever 2 paar verschillende modellen van ongeveer € 80,- dan een slagschip ( zwaar met allerlei steunen ) van ruim € 150,-. Aanbiedingen zijn soms erg aantrekkelijk. Veel merken komen jaarlijks, maar dikwijls om het half jaar, met nieuwe modellen of zogenaamde updates ( bestaand model in een andere kleur en eventueel een kleine wijziging ). Het restant van de vorige collectie wordt dan tegen korting aangeboden en daar kun je een goede schoen aan hebben. Ga bij de huidige gewone hardloopschoenen uit van een levensduur van maximaal 1000 km. Wedstrijdschoenen 500 km.

Heb je een voorkeur voor bepaalde merken vanwege eerdere aanschaf of omdat je grote voorbeeld er op loopt? Veel lopers zweren bij de bekende sportmerken, maar de laatste jaren komen er steeds meer andere merken op de hardloopmarkt. Soms betaal je wel een prijs voor zo’n exclusief merk. Omgekeerd kunnen huismerk schoenen ( Kalenji ) van grote sportketens uitstekend geschikt zijn om er als 2e of 3e model bij te kopen. Kijk eerst op de computer naar modellen van de merken en lees de productinformatie. Je kunt dan al een paar modellen schrappen, die op grond van bovenstaande voor jou niet geschikt zijn. Bedenk echter wel dat niet alle merken door een winkel in de buurt verkocht worden.

Met welk doel schaf je een schoen aan? Alleen om duurloopjes te doen van 30 minuten om gezond te blijven? Of langere duurlopen van minimaal 1 uur om op den duur toch eens een marathon te lopen? Wil je een lichtere schoen voor wedstrijden of tempotraining? Heb je een speciale schoen nodig voor het lopen over onverhard terrein? Natuurlijk kan het allemaal op hetzelfde model, maar wederom is het soms beter om meerdere modellen in de kast te hebben, die je afwisselt. Ik kan me wel voorstellen dat een beginner voorlopig maar één paar aanschaft. Bijna alle merken hebben entry level (beginner niveau ) modellen.

Concrete zaken om op te letten zijn naast de juiste maat het gewicht van de schoen, de drop, het profiel, het bovenwerk en het materiaal van de ( tussen ) zool. In de oertijd van het hardlopen waren alle schoenen licht en de zool redelijk hard. Je lette bij een schoen vooral op de leest. Een iets gebogen leest en mocassin genaaid, duidde op een snelle schoen of was uitermate geschikt voor een supineerder. Deze indeling gebruiken ze niet meer, maar op de andere punten zal ik iets verder ingaan.

Gewicht van de schoen. In de productinformatie wordt soms het gewicht in grammen ( in de USA in OZ= 28,7 gram ) van de schoen ( één schoen voor de duidelijkheid ) aangegeven in een bepaalde maat bijvoorbeeld UK 9. Helaas gebeurt dat niet altijd. Ik zet mijn nieuwe schoen altijd op de brievenweger. Elke hardloopwinkel zou zo’n weegschaaltje moeten hebben naast de toonbank. Er zijn schoenen van onder de 100 gram, maar tot 220 gram kun je spreken over een wedstrijdschoen. Sommige lopers vinden een schoen van 220 gram voor een marathon net iets prettiger dan een ultra licht schoentje van 160 – 180 gram. Alles onder 300 gram mag je verder lichtgewicht trainingsschoenen noemen. Boven 300 gram normale trainingsschoenen en rond de 400 gram alleen voor zwaargewicht overproneerders.

De drop is het verschil in dikte van de zool tussen hiel en voorvoet. Helaas wordt deze dikte niet altijd op dezelfde manier gemeten. Meet je met of zonder inlegzool? Meet je aan de binnen- of buitenkant en waar begint de zool eigenlijk precies? De aangegeven getallen zijn dus niet exact, maar op zich een goede indicatie. Als er voor de drop 8 mm staat zegt dat niets over de dikte van de zool. Sommige schoenen hebben bijvoorbeeld echt geen grote drop, maar de zool is wel erg dik. Bij normale hardloopschoenen is de hiel ongeveer 30 mm, de voorvoet ongeveer 20 mm en de drop rond de 12 mm. Als je dit belangrijk vindt moet je bij aankoop voor de zekerheid een liniaaltje meenemen. Hoe geringer de drop, hoe platter de schoen en omgekeerd. Maar op platte schoenen vergroot je de spanning op achilles en kuit. Daar moet je dus aan wennen. Bij een wedstrijd kun je dergelijke schoenen dan wel dragen, maar niet altijd bij de dagelijkse training. Dus ook hier weer een pleidooi voor meerdere modellen met een andere drop in de kast.

Het profiel van de zool wisselt per schoen. Bijna vlak, kleine of grote noppen, inkepingen, groeven en ongetwijfeld nog meer varianten. Het mag niet te stug zijn en je moet de schoen redelijk kunnen buigen. Ook v.w.b. het profiel is de ondergrond waarop je loopt weer belangrijk. Je loopt graag in het bos op onverharde paden? In de winter kan een beetje profiel dan geen kwaad, maar in de zomer of als het vriest is dat misschien helemaal niet nodig. Blijft er bij modder niet te veel rotzooi aan je schoenen plakken? Of van die steentjes tussen de groeven? Hou daar rekening mee bij de aanschaf. Veel modellen hebben een trailuitvoering met extra profiel, maar voor een echte veldloopwedstrijd zijn deze schoenen minder geschikt wegens niet flexibel genoeg in de zool.

Het bovenwerk van hardloopschoenen bestond in mijn begintijd uit leer. Pas in de loop van de jaren 70 kwamen er schoenen met een nylon bovenwerk. Nu is het alleen nog kunststof, maar wel in allerlei varianten. Met een soort netstructuur om je voeten lekker koel te houden ( moet je eigenlijk wel op blote voeten in je schoenen lopen ) tot behoorlijk dicht om water en modder af te stoten. Loop met die laatste modellen dus niet in de zomer bij 25 graden, want je voeten ontploffen. Met de eerste modellen in de winter lopen is minder erg, want je voeten zijn door het hardlopen snel warm. Let bij het bovenwerk vooral op allerlei stiksels en verstevigingen. Soms drukken deze net op je tenen of wreef en dat is lastig. Sommige lopers gaan vrij snel met hun grote teen door iets dunner bovenwerk. Voor mij zou dat geen reden zijn om dergelijke schoenen niet te kopen. Als ik dat na een paar maanden heb, knip ik het voorste deel gewoon weg.

Iets adviseren over het materiaal van de zool is moeilijk. Elke fabrikant heeft tegenwoordig een eigen systeem om de schokdemping nog beter te maken. Of de “energiereturn” te optimaliseren. De meeste van deze systemen zijn nooit echt doorgebroken, maar de commercie vereist steeds iets nieuws. In de zool worden meestal verschillende materialen gebruikt. Namen ga ik niet geven, want ook hier gebruiken fabrikanten soms een andere naam voor hetzelfde spul. Het materiaal dat contact heeft met de bodem is meestal vrij hard om slijtage te voorkomen. Soms zit het maar op een paar plekken. De rest van het materiaal bepaalt of een schoen zacht, verend, hard, stug, iets er tussen in, goed of slecht afrollend, enz. aanvoelt. Een schoen moet goed afrollen en je moet niet het gevoel hebben dat je voet steeds over een drempeltje moet. Te zacht en verend is even prettig, maar belast enkels, knieën en heupen op den duur te veel. Iets harder en goed afrollend vind ik prettig, maar ook hier geldt: Wat voor loper A de topschoen is, betekent voor loper B 3 bezoeken aan de orthopeed en 25 keer naar de fysio. Advies. Druk met beide duimen op verschillende plaatsen van de zool. Je merkt dan of en waar het zacht of minder zacht is.

Tot slot.

Pin me niet vast op cijfertjes. Iemands loopstijl of gestel kan soms meer van invloed zijn op de keuze van schoenen dan zijn of haar gewicht. Ik kan nog steeds op erg lichte schoenen lopen en broer Wim met 20 kg minder lichaamsgewicht kan dat niet ( meer ). De schoenen worden weer steeds lichter en bij sommige testers ligt de grens van de lichtgewichtschoen al bij 250 gram. Mijn voornaamste advies voor hardloopschoenen is: Zorg dat er minstens 3 verschillende modellen in de kast staan. Een paar voor je normale duurlopen, een paar voor wedstrijden en snellere trainingen en een paar voor onverhard terrein. Vergeet niet dat je bij wedstrijden op je normale trainingsschoen moet inlopen en dat je pas ongeveer 15 minuten voor de start je wedstrijdschoenen aantrekt. En ook als je nooit aan wedstrijden meedoet is het een weldaad voor je voeten dat ze regelmatig op andere schoenen mogen lopen. Voorkomt veel blessures is gebleken. Nog een puntje. Ik had het al een keer over up dates. Toch altijd even oppassen, wanneer je tevreden bent over een schoen en deze nog een keer wilt aanschaffen. Ik was ergens lang geleden tevreden over de Adidas ZX 8000. Een jaar later kocht ik een 2e paar. Helaas. Niet alleen de kleur was anders, ze waren ook zwaarder en liepen veel minder.

Reacties
“Toch is bij mij het aantal miskopen beperkt gebleven” schreef ik 2 maanden geleden in mijn verhaal over de aanschaf van nieuwe hardloopschoenen. Als ik echter nu in mijn kast kijk, liggen daar enkele paren die ik nauwelijks gebruik of gebruikt heb. Zonde om weg te gooien. Misschien kan een ander er iets mee doen? Het zijn een paar Adidas spikes voor de lange afstand en ook te gebruiken bij een cross, 2 paar lichtgewicht trainingsschoenen van Puma en Under Armour en een paar trailschoenen van Karrimor. Maat UK 8,5 behalve de Under Armour want dat is UK 8. In gebruikelijke maten dus ongeveer 42-43. Misschien iets voor jongeren, die snel groeien. Je kunt ze bijna gratis komen ophalen. Bijna, want geld vraag ik niet, maar een lekkere appeltaart of goede fles Belgisch bier stel ik op prijs. Wel even bellen ( 0113227173 ) voor je komt, zodat ik zeker thuis ben.
Jan Roose - Goes - 22/11/2017 15:51:44

Heeft er iemand gekeken naar de test van 3 modellen hardloopschoenen op de VRT? Wat ik vreesde kwam uit. Er werden inderdaad appels met peren vergeleken. De Brooks Beast van € 160,- gekocht op aanraden van een echte hardloopwinkel is wat ik in mijn verhaal een slagschip noem. Bedoeld voor zware lopers met duidelijke overpronatie en dus voor de meesten van ons ongeschikt. De Kalenji Kiprun ( huismerk van Decatlon ) van € 69,95,- is een neutrale lichtgewichtschoen, die ook gebruikt kan worden voor wedstrijden van 10 km t/m de marathon. Het model van Asics gekocht voor € 130,- kan ik zo snel niet thuisbrengen, maar het is in ieder geval ook een schoen met steunen. De conclusie dat de goedkoopste schoenen op termijn het snelst verslijten is dus logisch, maar met het geld van de andere modellen koop je 2 paar. Overigens zegt dat bedrag van net geen € 70,- voor de Kalenji schoenen niets over de kwaliteit. Deze schoenen zijn alleen online en in de winkels van Decatlon te koop en er is dus geen tussenhandel. Zelf koop ik wel eens huismerkschoenen bij een Engelse sportketen. Een model dat volgens opgave € 119,99 kost wordt direct aangeboden voor € 59,99. Na een half jaar gaat daar soms nog een paar euro af. Zo kocht ik vorig jaar wedstrijdschoenen van € 84,- voor € 24,- . Zijn niet meer te verkrijgen, dus je hoeft niet te informeren. Bij racefietsen van Rose en Canyon ( ook alleen online en bij de fabriek ) zie je dat fenomeen ook. Was er dan helemaal niets goed aan deze test? Toch wel. Bij het lab was de conclusie dat de 3 modellen voor testloper Jan ongeschikt waren. Helaas prezen ze geen geschikt model aan. Misschien wilden ze hun objectiviteit bewaren, want het lab was volgens mij gevestigd in een hardloopspeciaalwinkel met een eigen assortiment en dus misschien een beetje bevooroordeeld. Verder kwam er iemand van een universiteit aan het woord. “Hardloopschoenen moeten passen bij de persoon die erop moet lopen” was haar cliché antwoord. Ze raadt mensen aan om op blote voeten op het gras te lopen en dan schoenen te zoeken die dit gevoel het meest benaderen. Proberen en ondervinden dus, maar dat is een redelijk kostbare zaak. Om een heleboel miskopen uit te sluiten misschien toch nog even mijn adviezen lezen. Waar ik me tot slot steeds over verbaas: Waarom komt er bij hardloopspeciaalzaken zo dikwijls een Brooks model uit de bus als advies? Ik heb niets tegen dit merk, maar ik vind het wel frappant.
Jan Roose - Goes - 28/09/2017 10:03:33

Voor iedereen die ook interesse heeft in hardloopschoenen heb ik een kijk tip. Vanavond ( woensdag 27 september ) is er op VRT 1 om 20.40 uur het programma "Voor hetzelfde geld". Dit is een consumentenprogramma, waarin vanavond een item is over hardloopschoenen. Verder weet ik er niets van en hopelijk vergelijken ze geen appels met peren. Bij vroegere testen legden ze namelijk wel eens verschillende schoenen op de pijnbank om de duurzaamheid te bepalen. Je weet wel. De zool tigduizend keer buigen en dan concluderen dat een wedstrijdschoen eerder verslijt dan een degelijke trainingsschoen. Hopelijk krijgen we betere informatie.
Jan Roose - Goes - 27/09/2017 09:53:16


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
17-12: 12e Spark marathon Spijkenisse (11)
26-11: Firenze Marathon Florence (4)
26-11: Halve Marathon Tarragona (1)
19-11: 34e Zevenheuvelenloop Nijmegen (72)
19-11: Ronde Venen Marathon Abcoude (2)
18-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht (149)
12-11: Marathon Tenerife (7)
05-11: 21e Berenloop Terschelling (5)
05-11: Herbstlauf Bottrop (2)
05-11: Marathon Porto (3)
29-10: 12e Drechtstadloop Dordrecht (10)
29-10: 35e Marathon Brabant Etten-Leur (76)
28-10: Marathon van Gent (8)
22-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Typhoonloop Gorinchem (1)
15-10: 42e Amsterdam Marathon (11)
15-10: Linker Oevert 1/2 marathon Antwerpen (12)
08-10: 34e Marathon Eindhoven (11)
08-10: 31e 4 Mijl van Groningen (1)
08-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
Atletiek Zeeland © 2017