vrijdag 24 november 2017 Home | Bestenlijsten | Nieuws | Uitslagen | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-11: 32e Elderschanscross Aardenburg
zo 26-11: 18e Zakloop Nisse
zo 26-11: 59e Warandeloop Tilburg
za 02-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 02-12: 25e Inkelcross Kruiningen
za 09-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 10-12: Jules Unlimitedloop Breskens
zo 10-12: Wintrloipe Middelburg
za 16-12: Kriekeloop Clinge
za 16-12: Stratenloop Menheerse Middelharnis
za 16-12: 18e Aagtekerke Run
zo 17-12: 12e Spark marathon Spijkenisse
di 26-12: Kerstloop Dishoek
Recente uitslagen meer uitslagen
za 18-11: 17e Hobbeldebobbelloop Zoutelande (293)
zo 12-11: 1e Natuurloop Retranchement (73)
za 11-11: 50e Mosselloop Westenschouwen (363)
za 11-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (134)
zo 05-11: 7e Trail By The Sea Renesse (405)
za 04-11: 32e Moerschanscross Hulst (126)
za 04-11: Appelloop Axel (172)
za 28-10: 16e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (119)
za 21-10: 56e Singelloop Middelburg (110)
za 21-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (136)
za 14-10: Bamisrun Kloosterzande (125)
 

Trainingswedstrijden


vrijdag 24 februari 2017 - Auteur/Bron: Jan Roose

Vergeleken met vroeger zijn er tegenwoordig wedstrijden genoeg. In sommige weekenden tel ik er alleen in Zeeland al 5, dus als je een wedstrijdje wil lopen om je vorm te testen is er genoeg keuze. Of toch niet?

De meeste van deze wedstrijdjes gaan over incourante afstanden en/of over een parcours dat voor een echte test niet aan de normen voldoet. Zelfs een juist gemeten 10 km op een loodzwaar parcours geeft niet echt een indicatie over je mogelijkheden.

Sommigen staan er misschien nooit bij stil, maar je training moet gebaseerd zijn op je niveau. Hoeveel hardlopers zijn er niet, die ambitieus trainen met een schema voor een bepaald doel, terwijl ze hun niveau nauwelijks kennen?

De bij velen gebruikelijke groepstraining past daar dus eigenlijk niet bij, maar als de trainer oog heeft voor het niveauverschil kan het één keer per week wel. Met een tijd van 45 minuten over 10 km kun je een halve marathon in 1.38 uur lopen en een marathon in 3.30 uur, mits voldoende en juist getraind.

Je tijd over 10 km en op de kortere afstanden, zoals een 1000 en 3000 meter, kunnen helpen bij het bepalen van de juiste tempo’s bij de duurlopen, intervallen of tempolopen. Maar dan moet je de recente tijden op deze afstanden wel weten en juist op de kortere afstanden zijn er niet veel wedstrijdmogelijkheden.

De meeste lopers hebben ook niet veel zin om aan bijvoorbeeld een reguliere baanwedstrijd mee te doen. Eindeloos wachten, omdat er ook nog andere atletieknummers zijn. Rondjes lopen op een voor velen onbekende ondergrond, namelijk kunststof. Tegenstanders die veel te snel lopen, zodat je op een 3000 meter misschien wel 2 keer gedubbeld wordt. Een testloop in je eentje op een kaarsrechte asfaltweg met storm mee of tegen geeft echter ook een scheef beeld.

Hoewel veel toppers er tegenwoordig anders over denken is de wedstrijd nog steeds de beste training. Op een landelijke hardloopsite verbaast men zich erover, dat een nationale topper 2 halve marathons op twee achtereenvolgende weekenden gaat lopen als voorbereiding op de Rotterdam Marathon.

Vroeger wisten we niet beter en liep bijna iedereen als voorbereiding op de Westland Marathon in april binnen 3 weken de 20 van Alphen, de CPC in Den Haag ( HM ) en de Zilveren Molenloop ( ook 20 km ) in Leiden. Deze gemeten afstanden werden ook nog eens voluit gelopen, zodat je een goed idee had wat je op de marathon kon verwachten.

Als ik deze week lees dat men het Europees Indoor kampioenschap overslaat, omdat er in augustus ( over een half jaar!!!! ) een WK outdoor is, zet ik daar grote vraagtekens bij. Misschien nog te rechtvaardigen voor echte wereldtoppers, maar wat maakt het uit of je in augustus 13e of 16e wordt, als ze zich sowieso al plaatsen. Pak dan nu eventueel een medaille en toch zeker de ervaring mee.

Voetbalclubs spelen als voorbereiding oefenwedstrijden. Eerst tegen amateurs, maar op den duur tegen gelijkwaardige ploegen. In andere teamsporten doen ze dat ook. Wielrenners beginnen steeds vroeger aan het seizoen. Profs met wedstrijden in warme orden, maar gewone liefhebbers zijn in onze regio al sinds eind januari bezig met trainingswedstrijden op een parcours in den Inkel. Elke zaterdag tot begin april gewoon hetzelfde rondje, maar wel een wedstrijd.

Tijdens het seizoen zijn er ook nog trainingswedstrijden op het industrieterrein in Goes. Niks grote organisatie: inschrijven, nummer opspelden en fietsen. Wedstrijden zijn weliswaar aangemeld, parcours wordt bewaakt door verkeersregelaars en 2 á 3 man jury houdt alles bij.

Is zoiets voor het hardlopen ook een idee? Soms worden er bij atletiekclubs tijdens de training al testlopen gehouden, maar worden deze resultaten ook gebruikt voor de komende trainingen? Maar het kan ook op bijvoorbeeld de skeelerbaan in Goes, waar je ook geen parcourswachten nodig hebt en het is bovendien een asfalt ondergrond.

Zo’n baan hoef je in tegenstelling tot een atletiekbaan niet te huren, dus geen kosten. Deze baan is gemeten aan de binnenkant 365 meter, maar tegenwoordig staat de start voor de afstanden op de betonrand vermeld. Een 3000 meter is dan 8 ronden + 80 meter. Met 2 helpers, waarvan er minstens 1 een EHBO diploma heeft, kan dat eigenlijk al. Je hoeft ook niet op JARO of een andere organisator te wachten, want elk loopgroepje kan zoiets zelf organiseren.

Reacties
Voor 'testwedstrijden' hoeft je volgens mij de provincie niet uit, maar wel om een goede tijd neer te zetten. Volgens mij kun je jezelf prima testen in wedstrijden op incourante afstanden, crossen, baantrainingen etc. Er zijn prima trainers in Zeeland die weten hoe je op de baan moet trainen. Welke intervallen je kunt doen, welke afstanden je dan loopt en welke tijden daarbij horen om een bepaalde tijd op de 10 km te kunnen lopen. En op incourante afstanden kun je toch allicht zien hoe je presteert ten opzichte van anderen.

Verder vind ik je vergelijking tussen hardlopen en fietsen een beetje mank gaan. De spierbelasting is heel anders en ook qua inspanningsfysiologie verschillen deze duursporten van elkaar.

Maar inderdaad zijn wedstrijden ook voor hardlopers van belang om een hoger niveau te halen. Ik denk alleen niet dat dan altijd per se wedstrijden moeten zijn waarbij je heel concreet kunt meten waar je staat op basis van een bepaalde afstand op een snel parcours. En gezien het aantal wedstrijden en de bezetting daarvan, is het huidige aanbod niet zo verkeerd denk ik. Dat het niveau niet zo hoog is als vroeger dat moeten we maar gewoon accepteren. Daar zal het soort wedstrijden dat jij bedoelt ook niet zozeer aan bijdragen verwacht ik. Bovendien komen er dan vanzelf weer meer wedstrijden bij, tenzij je weer andere wedstrijden gaat schrappen. En welke moeten dat dan worden.....

Overigens zie ik een aantal jonge atleten (van B-junioren t/m jonge senioren) in Zeeland die het prima doen. Daarnaast is het niveau in de breedte behoorlijk toegenomen ten opzichte van zo'n 7 jaar geleden. Dat zijn toch wel positieve ontwikkelingen.
Martijn de Kok - Heinkenszand - 02/03/2017 23:14:53

Ik lees vandaag dat 3 Nederlandse marathonlopers streven naar een tijd onder de 2.10 minuten bij de Rotterdam Marathon op 9 april. Is dat realistisch? Bij hun laatste serieuze wedstrijd, het NK 10 km op de weg in februari, scoorden ze tijden van 28.45 of boven de 29 minuten. Deze tijden duiden op een haalbare marathon van 2.12 – 2.14 uur. Duidelijk langzamer, maar op dat moment resten nog 2 maanden. Toch zullen ze dan de volgende weken op een halve marathon ( CPC of NK ) wel een tijd van rond de 1.02.30 uur moeten laten zien om nog enige kans te maken. Zo’n 10 km en een halve marathon zijn gewone wedstrijden, maar tevens een testmoment, waar je in de training en voor je volgende wedstrijden gebruik van kunt maken. Of je nu 30 wedstrijden per jaar moet lopen en soms 3 achter elkaar zal iedereen voor zichzelf uit moeten maken, maar met hoofdzakelijk alleen maar trainen kom je er ook niet. De kwalificatie trainingswedstrijd ( in mijn originele versie stond het tussen aanhalingstekens ) doet zo’n evenement dan eigenlijk te kort. Ik begon mijn verhaal met de vermelding dat er hier wedstrijden genoeg zijn, maar voor dergelijke “testwedstrijden” moet je in Zeeland goed zoeken. Martijn zegt zelf al dat je dan de provincie uit moet. Toen er veel minder wedstrijden en veel minder hardlopers waren, lag het gemiddelde niveau veel hoger. Moeten we daar weer naar toe????? Nee dat hoeft niet, maar veel organisaties hebben compleet andere belangen dan het niveau van het hardlopen. Ze willen het iedereen naar de zin maken, willen iets of wat op de kaart zetten, leuke omzet voor de kantine draaien, enz. Een ambitieuze hardloper kan zulke wedstrijden ( incourante afstand, stukken onverhard ) gebruiken, maar het geeft geen goed beeld. Ook beginners en mindere goden, die zich willen verbeteren, hebben bruikbare testlopen ( zeker op relatief korte afstanden ) nodig om efficiënt te trainen. En daar ontbreekt het aan. Dus zeker niet meer wedstrijden, maar andere. Maar als ik alles goed lees, gaat het daar tegenwoordig in het hardlopen niet meer om.
Jan Roose - Goes - 02/03/2017 11:02:53

Dit vind ik toch wel heel vreemd. Er zijn al zoveel wedstrijden en dan kom je met het idee om er nog meer bij te organiseren. Ik denk juist dat mensen teveel wedstrijden lopen en daardoor te weinig toekomen aan fatsoenlijk trainen. En omdat men vroeger kennelijk 3 halve marathons in 3 weken deed, is dat ook maar gelijk iets wat iedereen moet doen? Ik weet in ieder geval zeker dat ik daar niet beter van wordt. Voor een ander kan ik niet spreken.

Maar trainingswedstrijden erbij, dat spreekt mij echt niet aan. Ik zie meer heil in kwaliteit (lees: veel variatie in snelheden en wisselende ondergronden) op de trainingen en ongeveer 1 keer per 2 weken maximaal gaan in een wedstrijd. En dat de afstand dan 10,4 km is, of 16,9, of 8,3, dat doet niet zoveel ter zake toch? Als er maar competitie is. Dat maakt het een goede prikkel. Voor een goede tijd zoek je dan een courante afstand. Daar zijn ook genoeg wedstrijden van, alleen moet je vaak de provincie uit voor een snel parcours.
Martijn de Kok - Heinkenszand - 01/03/2017 22:07:37

Vergeet niet dat er in de leeftijd van 18-35 ook een hele doelgroep zit die wellicht geinteresseerd zijn in lopen maar die ook nog andere sporten beoefenen, bijvoorbeeld de groep voetballers. Is er een weekend geen voetbal dan zie je overal voetballers meelopen. Wellicht niet allemaal in de top maar toch zeker potentiele lopers voor de plekken net onder de top.
Yannick Vastenhout - Terneuzen - 27/02/2017 14:20:33

Fijn dat een boegbeeld van het Zeeuwse hardlopen meedenkt over deze zaken en ook nog met bruikbare voorstellen komt. Ongedwongen wedstrijdjes op trainingsavonden kunnen al een eerste aanzet zijn om in de toekomst meer deelnemers te trekken bij de reguliere wedstrijden. Het kan helpen om drempelvrees en/of aversie tegen dit soort wedstrijden ( waar je je niet in de massa kunt verschuilen ) te overwinnen.
Natuurlijk kan ook de jongste jeugd hier aan meedoen, maar men ( atletiekclubs, organisaties ) moet zich vooral focussen op de groep 15 – 40 jaar. Een paar jaar geleden had ik het in dit verband nog over 17 – 35 jaar, maar helaas schuift het in beide richtingen op. We moeten voorkomen dat ik over 5 jaar moet spreken over 12 – 50 jaar en dat de vergrijzing bij het hardlopen steeds groter wordt . Hoe zit het overigens met de leeftijden bij trails en massale stratenlopen?
Afgelopen zaterdag deed ik mee aan een veldloop in het Belgische Schoten. Daar werd de “Memorial Jos de Borger” georganiseerd. Deze Jos de Borger was in de regio Antwerpen een icoon op loopgebied en was ook de man, die al in de jaren 80 een bepaalde groep lopers als maniakken bestempelde. Hij bedoelde de lopers ( vooral uit eerder genoemde leeftijdsgroep ), die zo nodig onder de 3 uur op een marathon wilden lopen en daarvoor in verhouding veel te veel moesten trainen en dus na een paar jaar weer verdwenen waren. Wie kent ze niet en dat zien we nog steeds.
Terug naar de wedstrijd van zaterdag. Ik dacht vorige maand bij de Kapellecross veel prijzen te hebben, maar je hebt altijd baas boven baas. Mijn 21e plaats bij de mannen 60+ leverde zelfs 2 prijzen op: een bodywarmer en een korte tight. Bij de oudjes mocht iedereen 2 prijzen mee naar huis nemen. Zeker een beloning voor onze deelname, want zonder de babyboomers zou het deelnemersveld er maar karig uit gezien hebben. Ook in crossland België wordt de belangstelling voor deze oervorm van hardlopen helaas minder, hoewel er bij sommige crossen toch nog wel eens 60 tot 70 dames aan de start staan.
Een overzicht: Bij de jongste jeugd ( bij ons alle pupillen en D junioren ) gaat het net als hier redelijk goed. De oudere junioren zijn matig tot slecht vertegenwoordigd. Bij de jongens 5 C junioren, 3 B junioren en 2 A junioren ( in België heet dat cadetten, scholieren en juniors ). Bij de meisjes nog iets minder, maar ook bij de dames senioren slecht 5 deelneemsters. Bij de dames masters zijn er 29, dus in verhouding bijna 1 : 6. Bij de heren 20 senioren, 11 mannen 40+, maar dan 24 categorie 50+, 23 categorie 60+ en nog eens 11 categorie 70+. De verhouding senioren : masters is dan 2 : 7, maar de oudste masters zijn wel heel goed vertegenwoordigd. Leuk voor al die oudjes, maar slecht voor het hardlopen en de atletiek in het algemeen. Als we daar niets aan doen voorspel ik in de toekomst alleen nog “loopoptochten” ( en niet alleen met carnaval ), waar slechts een paar deelnemers nog een beetje niveau hebben.
Jan Roose - Goes - 27/02/2017 13:01:48

Nummers die weinig of nooit op het pragramma staan. Denk aan 300/600/1000/2000 meter 1 EM.
Incourante nummers. Of een coopertest organiseren in 12 minuten zo groot mogelijke afstand
afleggen.En dan een ranking van maken van iedereen.Elkaar opzoeken om te trainen eens in de maand.Dan leer je van elkaar.Ook hoe iedereen zijn planning heeft voor wedstrijden.Maar dan moet er wel een duidelijk beleid gaan komen in zeeland. Bij de jeugd word veel geregeld. Maar juist bij de senioren valt nog veel te winnen denk ik.
Erwin Harmes - Middelburg - 24/02/2017 21:40:32

Trainingsavonden houden,en gazamelijk alle verenigingen bij betrekken.En er een competitie
van maken. Bijvoorbeeld op de 3000 en 1500 meter en de sprint.Na een jaar kijk je wie er de meeste punten heeft gehaald.Dit kun je bijvoorbeeld om de 2 weken doen,en iedereen is vrij om mee te doen.
Ik heb zelf wat jaren gedart bij een vereneging, en dan deden we trainingstoernooien houden op maandagavond in de Belt.Over een heel jaar word er dan een klassement gemaakt.Meschien een leuk idee! Ik denk dat er dan veel plekken worden verbetert in de ranglijsten. En je kan je eigen op die manier warm draaien voor een grote wedstrijd als een NK.En je motiveert elkaar om sterker te worden!

Erwin Harmes - Middelburg - 24/02/2017 18:01:24


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Nieuwe Hardloopschoenen Kopen..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
19-11: Ronde Venen Marathon Abcoude (2)
marath Nicolette Malcorps (PR)3.38.27  Vse
marath Arjan Kranenburg (PR 3.19.06)3.38.27  Mse
19-11: 34e Zevenheuvelenloop Nijmegen (71)
18-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht (149)
12-11: Marathon Tenerife (7)
05-11: 21e Berenloop Terschelling (5)
05-11: Herbstlauf Bottrop (2)
05-11: Marathon Porto (3)
29-10: 12e Drechtstadloop Dordrecht (10)
29-10: 35e Marathon Brabant Etten-Leur (76)
28-10: Marathon van Gent (8)
22-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Typhoonloop Gorinchem (1)
15-10: 42e Amsterdam Marathon (11)
15-10: Linker Oevert 1/2 marathon Antwerpen (12)
08-10: 34e Marathon Eindhoven (11)
08-10: 31e 4 Mijl van Groningen (1)
08-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
01-10: 32e Singelloop Breda (40)
01-10: Singelloop Utrecht (5)
24-09: Berlin marathon Berlijn (2)
Atletiek Zeeland © 2017