maandag 20 november 2017 Home | Bestenlijsten | Nieuws | Uitslagen | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-11: 32e Elderschanscross Aardenburg
zo 26-11: 18e Zakloop Nisse
zo 26-11: 59e Warandeloop Tilburg
za 02-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 02-12: 25e Inkelcross Kruiningen
za 09-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 10-12: Jules Unlimitedloop Breskens
zo 10-12: Wintrloipe Middelburg
za 16-12: Kriekeloop Clinge
za 16-12: 18e Aagtekerke Run
zo 17-12: 12e Spark marathon Spijkenisse
Recente uitslagen meer uitslagen
za 18-11: 17e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
zo 12-11: 1e Natuurloop Retranchement
za 11-11: 50e Mosselloop Westenschouwen (363)
za 11-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (134)
zo 05-11: 7e Trail By The Sea Renesse (405)
za 04-11: Appelloop Axel (172)
za 04-11: 32e Moerschanscross Hulst (126)
za 28-10: 16e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (119)
za 21-10: 56e Singelloop Middelburg (110)
za 21-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (136)
za 14-10: Bamisrun Kloosterzande (125)
za 07-10: Clingse Bosloop Kapellebrug (87)
za 07-10: 15e Kustmarathon Zoutelande (1431)
vr 06-10: 10e Ladiesrun Zoutelande
 

Tim Pleijte wint opnieuw de Halve van Cadzand (video)


zondag 5 februari 2017 - Auteur/Bron: Sportredactie Omroep Zeeland

CADZAND - Tim Pleijte heeft voor het vierde jaar op rij de Halve van Cadzand gewonnen. De atleet uit Vlissingen was over 21 kilometer te snel voor onder meer Erwin Harmes en Erwin Adan.

Kopgroepje
In Cadzand gingen ongeveer 900 deelnemers van start voor de halve marathon. Erwin Harmes, Tim Pleijte en Erwin Adan vormden al snel het eerste kopgroepje. Toch bleef het drietal niet makkelijk bij elkaar. Pleijte en Adan probeerden een keer weg te lopen, maar Harmes wist zich terug te knokken in de wedstrijd. Bij het keerpunt waren de drie weer bij elkaar, maar daarna zette Pleijte en Adan nog een keer aan en waren ze Harmes kwijt. In de slotfase demarreerde Pleijte nog een keer en versloeg hij ook de Vlissingse Adan. Erwin Harmes werd derde.

Uitslag
1. Tim Pleijte (Vlissingen) 1.12:33'
2. Erwin Adan (Vlissingen) 1.12:58'
3. Erwin Harmes (Middelburg 1.14:24' 

Engels-Wisse
Bij de vrouwen werd de wedstrijd gewonnen door Anjolie Engels-Wisse uit Middelburg in een tijd van 1.25:31'. Zij mag zich net als Tim Pleijte Zeeuws kampioen noemen op de Halve Marathon. Tweede, op ruim vijf minuten, werd Monique Verschuure uit Yerseke. Carolien van de Kreeke uit Serooskerke completeerde het podium. Zij kwam een minuut later binnen dan Verschuure.

Reacties
Ik denk ook dat het ieder voor zich is. De een heeft meer baat met veel gelletjes. De ander met sportdrank of thee. Je moet het zelf aanvoelen wat het beste voor je is, en waar je lichaam het beste op reageert. Bij warm weer pakje meer, omda je veel meer vocht verliest dan bij koud weer. Alleen teveel pakken is ook niet goed. Daar heb ik genoeg ervaringen mee gehad op de marathon. Je maag gaat als het ware klotsen. Mijn tip is om erop te trainen hoeveel je nodig denkt te hebben, en om je eraan te laten wennen tijdens lange inspanningen.Mijn voorkeur gaat uit naar zoete sportdrank of thee met suiker.
Erwin Harmes - Middelburg - 10/02/2017 18:29:42

Dank voor de reacties Martijn en Jan; ik ben het ook wel eens met beiden. Voor een getrainde loper (een marathon loop je toch niet ongetraind?) moet een inspanning tm halve marathon te doen zijn zonder extra suikers of 'hulpmiddelen'.

Deels lijkt het inderdaad ook 'aangepraat', hoewel ik toch van mening ben dat je 'iets' van vocht moet nemen als je langer dan 1 uur intensief sport. Ook als je 's ochtends voldoende vocht genomen hebt. Zelfs in de winter wordt je lichaam warm, toch?

Nog veel belangrijker is het inderdaad om achteraf goed bij te tanken. Zelfs als je misselijk bent.
Arjan Kranenburg - Oost-Souburg - 10/02/2017 13:37:30

Veel oudgedienden, zoals ik, verbazen zich over al de toeters en bellen, die hardlopers tegenwoordig meeslepen tijdens een wedstrijd. Kijk maar eens naar hardloopfoto’s van 30 á 40 jaar geleden. Daar zal je dit soort “gevechtsuitrustingen” niet op waarnemen. Ze nemen nu bijvoorbeeld zelf drinken mee, maar hun kleding en verdere uitrusting veroorzaakt juist extra vochtverlies.
Martijn zegt het ook al: Wie normaal eet en drinkt heeft bij inspanningen tot 60 á 90 minuten eigenlijk niets nodig. Zeker in de winterperiode niet. In de zomer bij temperaturen boven 20 graden moet je vooral het lichaam afkoelen d.m.v. een natte spons ( hoofd, nek, polsen en bovenbenen ). Let ook op bij plotseling iets hogere temperaturen in het voorjaar, als we dat nog niet gewend zijn. Bij langere afstanden kun je gewoon gebruik maken van de door de organisatie aangeboden verzorging. De oplossing van Martijn met eigen verzorgers kan natuurlijk en velen doen dat ook, maar is volgens de regels wel verboden. Aangezien tegenwoordig officiële wedstrijd en trimloop door elkaar loopt is dat echter nauwelijks te controleren. Bij een groot kampioenschap zie je echter dat atleten zelf hun drank van de tafel moeten pakken en het zelfs niet wordt aangereikt.
Training bij hoge temperaturen vereist een beetje organisatie v.w.b. drankvoorziening. Ik loop dan op een schaduwrijk rondje van maximaal 2 km, zodat ik steeds langs mijn achtertuin kom. Daar staat dan een bidon met water. Maar ook nu gebruik ik het meeste om me af te koelen en maar heel weinig om te drinken. Bij temperaturen boven 25 graden train ik sowieso niet langer dan een uur.
Met gelletjes heb ik eigenlijk geen ervaring. Bij een marathon beperkte ik me tot water, want de rest kwam er even snel uit dan het erin ging. Ons experiment met de eerste sportdrank in 1974 staat me nog helder voor de geest. Wat ging ik snel in het begin, maar wat werd ik toch misselijk. Probleem van veel lopers, zeker als ze in volle inspanning zijn. Bij een bergloop in Frankrijk nam ik wel eens een beetje rozijnen ( beschikbaar gesteld door organisatie ), maar die werden dan wandelend en met een beetje water geconsumeerd.
Het hardlopen met rugzakken, drankgordels, camelbags, zo’n apparaat op je bovenarm, enz. is m.i. vooral een uitvinding van de fabrikanten. Zij praten ons aan dat we dat allemaal nodig hebben tijdens onze wedstrijd. Het belangrijkste voor een succesvolle wedstrijd is voldoende trainen en daarom hebben de betere atleten deze spullen niet nodig.
Jan Roose - Goes - 07/02/2017 10:14:55

Het zal voor iedereen anders zijn.

Zelf heb ik niet per se iets nodig onderweg op de halve marathon. Een inspanning van tussen de 70 en 75 minuten lukt mij prima zonder voeding, tenzij het heel warm is. Wel is het van belang om na de wedstrijd koolhydraten en eiwitten aan te vullen, en vocht. En ik zorg dat ik de dag van de wedstrijd een goed ontbijt nuttig. Meestal kwark met fruit en muesli. Soms ook gewoon brood, of pannenkoeken. Ook hier geldt dat ieder zijn voorkeur heeft.

Bij een marathon ligt het anders en regel ik mensen die op bepaalde punten sportdrank en/of gelletjes aangeven. Tot nu toe werkt herbalife pro long voor mij het beste, en aanvullend nog 1 of 2 gelletjes. Maar dan nog heb ik last van maagklachten en/of misselijkheid bij de marathon. Dus ik ben nog steeds zoekende naar wat voor mij echt het beste is. Tijdens mijn beste Kustmarathon had ik tot Vrouwenpolder maagklachten. Daarna was het over. Ik gebruikte toen nog niet de pro long, maar ik denk dat ik zeker 6 gelletjes heb genuttigd + water en wat isotone sportdrank. Ik was toen echt fit tot aan de finish. Als ik ooit nog een marathon loop probeer ik weer de pro long, maar dan in combi met zo'n 4 gelletjes met colasmaak. Dat is de smaak die ik het beste kan verdragen.

Een ander zal weer een andere voorkeur hebben en minder of juist meer nodig hebben.

Het is ook wel een kwestie van gewenning.

Ik denk dat iedereen die normaal getraind is, echt geen gelletje nodig heeft op de 10 km. Gelletjes en bidons met zoete rommel zorgen dan alleen maar voor extra ballast, lijkt mij. En gaatjes in je tanden...
Martijn de Kok - Heinkenszand - 06/02/2017 22:35:52

Misschien is deze reactie niet op de juiste plaats (nl niet specifiek op Cadzand bedoeld), maar geldt deze voor meerdere wedstrijden; wat gebruiken de toplopers tijdens een halve marathon zoals Cadzand? Maar ook tijdens een 'zwaarste 10' of een marathon afstand?
Waar je menig recreant met gelletjes, drinktassen, bidons en overige energie voorraden ziet vertrekken, hebben de (veelal) koplopers op het oog niets bij zich. Hebben zij geen energie supplementen nodig? Kunnen zij af met de verzorgingsposten? Hebben zij onderweg hun voorraadposten? Tijdens een halve marathon pak ik toch altijd wel 1 of soms 2 gelletjes. Hoe zit dit eigenlijk? Iemand enig idee? Voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Grtn Arjan Kranenburg (Souburg)
Arjan Kranenburg - Oost-Souburg - 06/02/2017 17:09:21


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
19-11: 34e Zevenheuvelenloop Nijmegen (71)
19-11: Ronde Venen Marathon Abcoude (2)
marath Arjan Kranenburg (PR 3.19.06)3.38.27  Mse
marath Nicolette Malcorps (PR)3.38.27  Vse
18-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht (149)
12-11: Marathon Tenerife (7)
05-11: Marathon Porto (3)
05-11: 21e Berenloop Terschelling (5)
05-11: Herbstlauf Bottrop (2)
29-10: 35e Marathon Brabant Etten-Leur (76)
29-10: 12e Drechtstadloop Dordrecht (10)
28-10: Marathon van Gent (8)
22-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Typhoonloop Gorinchem (1)
15-10: Linker Oevert 1/2 marathon Antwerpen (12)
15-10: 42e Amsterdam Marathon (11)
08-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
08-10: 34e Marathon Eindhoven (11)
08-10: 31e 4 Mijl van Groningen (1)
01-10: 32e Singelloop Breda (40)
01-10: Singelloop Utrecht (5)
24-09: Vestingloop Willemstad (8)
Atletiek Zeeland © 2017