maandag 20 november 2017 Home | Bestenlijsten | Nieuws | Uitslagen | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 25-11: 32e Elderschanscross Aardenburg
zo 26-11: 18e Zakloop Nisse
zo 26-11: 59e Warandeloop Tilburg
za 02-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 02-12: 25e Inkelcross Kruiningen
za 09-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 10-12: Jules Unlimitedloop Breskens
zo 10-12: Wintrloipe Middelburg
za 16-12: Kriekeloop Clinge
za 16-12: 18e Aagtekerke Run
zo 17-12: 12e Spark marathon Spijkenisse
Recente uitslagen meer uitslagen
za 18-11: 17e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
zo 12-11: 1e Natuurloop Retranchement
za 11-11: 50e Mosselloop Westenschouwen (363)
za 11-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (134)
zo 05-11: 7e Trail By The Sea Renesse (405)
za 04-11: Appelloop Axel (172)
za 04-11: 32e Moerschanscross Hulst (126)
za 28-10: 16e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (119)
za 21-10: 56e Singelloop Middelburg (110)
za 21-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (136)
za 14-10: Bamisrun Kloosterzande (125)
za 07-10: Clingse Bosloop Kapellebrug (87)
za 07-10: 15e Kustmarathon Zoutelande (1431)
vr 06-10: 10e Ladiesrun Zoutelande
 

De marathon blijft moeilijk; balans nu positief


vrijdag 22 april 2016 - Auteur/Bron: Martijn De Kok

10 april 2016 was het dan zover. 1 dag na de 3e verjaardag van mijn zoontje Max ging ik voor het eerst een stadsmarathon lopen. Het doel was een goede tijd neer te zetten. De 2.45.20 in Marathon Zeeland staat best goed, omdat het nu eenmaal een loodzwaar parcours is. Maar wat zit er dan in op een snel parcours?

’s Morgens maakte ik nog even de balans op. 6 keer gestart op een marathon, de 1e keer (toen was ik nog trimmer) uitgestapt vanwege een blessure, de 2e keer de finish gehaald (in Zeeuws-Vlaanderen 2010, 3.04.32) maar verre van tevreden omdat ik ver boven de 3 uur bleef, de 3e keer een prachtige tijd in Marathon Zeeland (2.48.34), de 4e keer uitgestapt in diezelfde marathon omdat de pijp vroegtijdig leeg was en ik niks binnen kreeg vanwege maagklachten, de 5e keer weer een superrace van Burgh naar Zoutelande (2.45.20) en de 6e keer was zo’n beetje een kopie van nummer 4. Dus ja, nu nummer 7. Het doel was in ieder geval de finish halen om op 4 uit 7 te komen. En ja, als ik de finish ‘gewoon’ zou halen dan zou ik toch wel pr een lopen, anders moest het wel heel raar lopen.

Het ontbijt op de wedstrijddag ging weer moeizaam. Het kan niet anders of dit heeft met spanning te maken. Ik heb dat echt alleen als ik een marathon moet lopen. Toch had ik het gevoel genoeg te hebben gegeten en ik had de wetenschap dat ik niet meer afhankelijk was van gelletjes, want daar wordt mijn maag niet altijd blij van.

Na de laatste Marathon Zeeland (oktober jl.) ben ik me wat meer gaan verdiepen in voeding. Ik kwam uit bij Herbalife Pro Long voor lange inspanningen. Daar ik normaal gelletjes gebruik bij duurlopen vanaf 30 km, heb ik in de 2 lange duurlopen die ik nu liep in de voorbereiding de Pro Long gebruikt. Dat beviel me erg goed. Ik kwam de duurlopen goed door en herstelde goed. Bovendien smaakt de Pro Long goed en kon mijn maag er goed mee omgaan.

Toch koos ik ervoor 3 gelletjes te gaan nuttigen, als aanvulling. Voor de snelle koolhydraten en cafeïne. Gelletjes met colasmaak, daar kan ik het best tegen; verdund met water, dat wel. Ik had er 1 geprobeerd bij de Venloop. Die nam ik in voor de start en deze speelde niet op tijdens de wedstrijd. Bovendien liep ik daar een supertijd van 1.10.01 op de halve marathon.

Gezien die tijd op de halve had ik het idee dat een tijd onder de 2.30 zou moeten kunnen als alles mee zou zitten. De vraag was voor mij of ik genoeg kilometers had gemaakt voor zo’n tijd. Veel mensen hadden al tegen me gezegd dat ik eigenlijk niet genoeg kilometers maakte. Ik heb de laatste 10 weken voor de marathonweek gemiddeld 84 km per week gelopen. In deze weken zat ook nog een blok van 5 dagen skiën (die dagen heb ik niet gelopen) en 1 schaatstraining. Verder geen andere sporten. Er waren 3 weken bij dat ik net boven de 100 kilometer kwam. Het aantal duurlopen van 30+ bleef steken op 2. Dat was een bewuste keuze. Ik liep wel 3 halve marathons in die laatste 10 weken. Ik denk zelf dat dat betere prikkels zijn dan lange duurlopen maar misschien is de wens hier de vader van de gedachte. Het één vind ik nu eenmaal leuker dan het andere.

Maar goed, het zelfvertrouwen was er die 10e april. Ik had de kaart van het parcours goed bekeken en ik had samen met mijn team, van die dag (mijn broertje Gerard, een vriend Martin en mijn vrouw Sandra) uitgedokterd waar ik wat wilde hebben. Zoals gezegd voor de start een gelletje, daarna was doorlopend de Pro Long beschikbaar. Er waren voldoende plekken om dit aan te geven en ik vind het geen probleem met een bidon in de hand te lopen. Snel drinken lukt me niet, dus dat moet ook wel.

Voor de start was het even zoeken. De ingang van startvak B vond ik onduidelijk. Dat zal wel aan mij liggen want ik heb er verder niemand over gehoord. Toch ruim op tijd in het startvak en daar stond ik dan een beetje zenuwachtig te zijn. Nog even een praatje gemaakt met een Brit. Hij gaf aan dat mijn voorgenomen tempo van 3.30 per kilometer te snel was voor hem.

Na het startschot was het even duwen en trekken. Ik stond ongeveer op de 10e rij maar een aantal personen voor me ging veel langzamer weg dan ik en dus was het een klein stukje zigzaggen. De Erasmusbrug was mooi om mee te maken. Er stonden veel mensen. Het hoogteverschil voelde ik niet echt; ik was nog fris natuurlijk.

Op de 5 km kwam ik ietsje sneller door dan de bedoeling was. Ik liep een tijdje samen met een dame, het was een Spaanse of Portugese. We liepen een tijdje precies 3.30 per kilometer. Ik keek bijna bij ieder kilometerbordje.

Vlak voor de 10 kilometer moest ik haar echter laten gaan. Ik verloor wel wat tijd tussen de 5 en 10 kilometer, maar ik wilde niet forceren en mijn begintempo voelde niet meer zo comfortabel. Bovendien begon mijn maag weeral op te spelen. Ik had al wat Pro Long genuttigd, maar moest nu even niets hebben. Ik werd door verschillende mensen ingehaald. Op een bepaald moment was er een hevige steek in de linkerzij. Ik liep op dat moment alleen en hoorde achter me een groep, op zo’n 10 à 15 meter schatte ik in. Ik stopte, strekte me even uit en de groep kwam voorbij. Ik haakte gelijk aan en kon in het zuchtje mee. De pijn was nu op de achtergrond en zakte gelukkig heel langzaam weg. Ik meende dat de Brit die ik bij de start had gesproken in het groepje liep. Zo ver zat hij dan toch niet van die 3.30 vandaan. Want we liepen een aantal kilometers van rond de 3.30, meestal net iets erboven. Ik vond het helemaal prima en deed weinig kopwerk. Op de 15 km zag ik dat ik tussen 10 en 15 alweer meer had verloren dan tussen 5 en 10. Ik ging al doorrekenen en zag mezelf boven de 2.30 finishen. Ik zette het doel sub 2.30 uit mijn hoofd en probeerde zo weinig mogelijk energie te verspelen en toch in deze groep te blijven. Van 15 tot 20 km was ik zowaar sneller dan de 5 km ervoor. Het tempo voelde alleen niet aan als een tempo dat ik tot de finish ging volhouden. Op het halve marathonpunt kwam ik net onder de 1.15 door. Tegen Sandra had ik al gezegd dat de finish halen het doel was.

Daarna werd het een grote rekenexercitie. Iedere 5 kilometer verloor ik wat meer tijd dan de 5 kilometer ervoor. Ik rekende dat steeds globaal door naar een eindtijd en stelde mezelf als doel onder de 2.35 te finishen. Vanaf 25 kilometer voelde mijn tempo aan als een slakkentempo en ik dacht dat ik nog maar 4 minuten per kilometer liep (dat bleek gelukkig niet zo te zijn). De groep moest ik laten gaan. Op naar de 30. Dit was een zwaar stuk met wat hoogteverschil. De Erasmusbrug voelde nu wel zwaar aan. Het was nog ver…

Rond het 30 kilometerpunt stond mijn broertje met de gelletjes. 2 in een flesje met water. Ze smaakten goed. Ik had het wel zwaar. Ik kwam door in 1.47.hoog, dus ik had al bijna 3 minuten verloren; en dat niet in een lineair verband. Het verlies zou alleen maar groter worden. Opnieuw rekenen. ‘Als ik iedere 5 kilometer een minuut verlies op mijn beginschema (dit zou bij een vlakke race hebben geleid tot 2.27.48), dan ga ik nog ruim 2 minuten verliezen, maar dan finish ik wel binnen de 2.35’.

Vanaf 35 kilometer ging ik rekenen met 4 minuten per kilometer. ‘Nog 7 kilometer, dus ik ben nog 28 minuten onderweg’. Martin en Sandra fietsen mee naast het parcours. Toen Martin een bidon aangaf zei ik: het wordt 2.35. ‘Dat is een mooie tijd’, riep Martin. Ik had het gevoeld dat ik de finish nu wel ging halen zonder rare dingen waardoor ik ineens nog veel tijd zou verliezen. Ik haalde best wat mensen in, maar werd zelf soms ook in gehaald. Iemand uit de groep waar ik in had gelopen liep vlak bij me. Volgens mij heb ik hem ingehaald en hij daarna mij weer.

De kilometers gingen tergend langzaam voor mijn gevoel. Waar is kilometer 38, heb ik die al gehad? Oh nee, daar is -ie. In de verte zag ik het bordje. Even kijken, nog 16 minuten en een beetje. 2.34 moet kunnen.

Vanaf 40 kilometer kon ik weer versnellen. Ik gooide nog een volle bidon weg. Ik had het niet meer nodig en had er ook geen zin meer in. Martin en Sandra waren te enthousiast om de bidon op te rapen en bleven me al fietsend aanmoedigen.

De finish! Ik zag de klok tikken. Even aanzetten en het is 2.33.nogwat. Dat aanzetten kon ik nog en wat was ik blij om te finishen in 2.33.50. Vooraf had ik hier niet voor getekend, maar dit was simpelweg wat er vandaag in zat. Ik moest gewoon tevreden zijn. En ook was ik emotioneel. Sandra riep naar me; ik liep naar haar toe. Mijn dunne armpjes konden door het hek en ik kon haar vastpakken en kussen. Dat was het mooiste moment van de dag. Ze leefde zo mee, niet alleen deze dag, maar ook de periode ervoor. Ze was zo blij voor me.

En natuurlijk was ik ook blij. Het was al te vaak misgegaan in de marathon. Nu was het goed. Onder de 2.30 is niet niks. En ik weet dat er ruimte is voor verbetering. Ik kan meer kilometers maken, en ook op kortere afstanden weet ik me nog steeds te verbeteren. Voor mij is 2.30 een magische grens, maar ik denk dat ik die een keer ga slechten. Best kans dat de volgende poging nog jaren duurt, maar ik geloof dat het kan.

Reacties
Even een “korte” reactie. Niet alleen op de marathon van Martijn, maar over de voorbereiding en keuzes voor een marathon in het algemeen. Deze tijd van 2.33.50 uur is in ieder geval een ruime verbetering van Martijn zijn persoonlijke record, maar die tijd was gelopen bij de Kustmarathon op een zwaar parcours, dus moeilijk te vergelijken. In ieder geval gefeliciteerd, want zoveel Zeeuwen van dit niveau hebben we niet. Misschien een hint voor meer lopers om eens te kijken wat ze werkelijk kunnen op een marathon: starten bij een relatief vlakke marathon op een geheel verhard parcours. Je kunt dan met de wetenschap van recente tijden over bijvoorbeeld een goed gemeten en op een normale ondergrond georganiseerde 10 km en halve marathon gerichter trainen en op schema lopen. Persoonlijk kies ik dan niet voor een grote marathon met ruim tienduizend deelnemers, waar het er allemaal erg hectisch aan toe gaat. Ik vond Maassluis en een paar niet meer bestaande Belgische marathons prettig om te lopen, maar vooral de marathon in het Duitse Essen. Genoeg ruimte, toen geen oponthoud bij de start en toch voldoende lopers om mee samen te lopen. Deze marathon vindt plaats in oktober en er wordt gelopen op een behoorlijk beschut parcours van 18 km rond de Baldeneysee. Even terug naar de tijden. Op basis van 1.10 uur over de halve marathon zou een tijd van ongeveer 2.27 uur mogelijk moeten zijn, maar dat vereist dan wel een optimale voorbereiding. De meeste schema’s voor een tijd van iets onder de 2.30 uur gaan al snel uit van gemiddeld ruim 120 km per week en dan is deze 84 km eigenlijk weinig. Verder moeten 32 minuten over 10 km en 1.10 uur over de halve marathon dan standaardtijden zijn en dat zijn deze p.r.’s van Martijn nog niet. Met constante tijden over 10 km van rond de 32.00 minuten en 1.11 uur op de halve marathon moet een sub 2.30 uur mogelijk zijn, ook met gemiddeld “slechts” 85 km per week. Ik blijf erbij dat een hogere basissnelheid en een verstandig tempo tijdens de wedstrijd tot betere resultaten leiden op de marathon, dan overdreven veel kilometers en te veel super lange duurlopen. En dat geldt ook ( misschien nog wel meer ) voor de minder snelle lopers. Maar zoals in zo veel dingen leiden er meer wegen naar Rome en moet je doen wat het beste bij je past. En dan bedoel ik concreet waarmee je optimaal presteert zonder voortdurende blessures of ander lichamelijk of geestelijk ongemak. Beter hardlopen doe je echt wel met 150 km duurlopen per week, maar ook met slechts 70 km als dat vooral uit intervaltrainingen bestaat. Maar kan je lichaam er tegen? Training bij een individuele sport is geen éénheidsworst en daarom moet een atleet zo snel mogelijk zelf zijn schema’s kunnen maken met vooral variatie en moet de trainer een adviseur, luisterend oor en vertrouwenspersoon zijn. Waar alle wegen naar Rome ook mee bezaaid liggen zijn de voedingsadviezen voor en tijdens de marathon. Beelden van hardlopers en hardloopsters, die onderweg in hun broek hadden gescheten zijn er genoeg. De maag speelt bij deze afstand dus een belangrijke rol. Koolhydraten stapelen in de dagen voor de wedstrijd kan problemen geven, maar voedsel tijdens de wedstrijd nog meer. We zijn geen wielrenners, die rustig ( met een gangetje van 43 km/uur ) een rijsttaartje naar binnen werken. Hardlopen gaat gepaard met een schokbeweging en de maag is daar gevoelig voor. Ik vraag me af of veel toplopers gedurende de iets meer dan 2 uur durende marathon gelletjes nemen. Vocht met mineralen lijkt me voldoende, maar ook hier zal ieder individu anders op reageren. Klakkeloos allerlei adviezen opvolgen ( je ziet steeds meer lopers bij een wedstrijdje van minder dan 10 km al met flesjes rond de heupen lopen en natuurlijk allemaal gekleed volgens het 3 lagen principe!!!!! ) is de slechtste raadgever. Zelfs de adviezen van Jan Roose moet je kritisch bekijken.
Jan Roose - Goes - 22/04/2016 16:09:36


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
19-11: Ronde Venen Marathon Abcoude (2)
marath Arjan Kranenburg (PR 3.19.06)3.38.27  Mse
marath Nicolette Malcorps (PR)3.38.27  Vse
19-11: 34e Zevenheuvelenloop Nijmegen (71)
18-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht (149)
12-11: Marathon Tenerife (7)
05-11: 21e Berenloop Terschelling (5)
05-11: Herbstlauf Bottrop (2)
05-11: Marathon Porto (3)
29-10: 12e Drechtstadloop Dordrecht (10)
29-10: 35e Marathon Brabant Etten-Leur (76)
28-10: Marathon van Gent (8)
22-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Typhoonloop Gorinchem (1)
15-10: 42e Amsterdam Marathon (11)
15-10: Linker Oevert 1/2 marathon Antwerpen (12)
08-10: 34e Marathon Eindhoven (11)
08-10: 31e 4 Mijl van Groningen (1)
08-10: Rondje Seppe Bosschenhoofd (5)
01-10: 32e Singelloop Breda (40)
01-10: Singelloop Utrecht (5)
24-09: Berlin marathon Berlijn (2)
Atletiek Zeeland © 2017